Aktias nomineringskommitté utsedd

Aktias nomineringskommitté utsedd

De tre största aktieägarna i Aktia Abp har utnämnt följande personer till Aktias nomineringskommitté:

Stiftelsen Tre Smeder - kanslirådet Håkan Mattlin
Livränteanstalten Hereditas - kammarrådet Mikael Westerback
Pensionsförsäkringsaktiebolaget Veritas - juris kandidat Jan-Erik Stenman
Ordförande för Aktias förvaltningsråd, kammarrådet Henry Wiklund, är nomineringskommitténs särskilda ledamot.

Enligt beslut av Aktia Abp:s bolagsstämma består aktieägarnas nomineringskommitté av representanter för de tre aktieägare som är störst den 1 november kalenderåret före stämman samt förvaltningsrådets ordförande. Aktieägarnas nomineringskommitté bereder förslagen till medlemmar i förvaltningsrådet, bolagets revisor/er samt deras arvoden för beslut av ordinarie bolagsstämma.

AKTIA ABP

Ytterligare information:
Förvaltningsrådets ordförande Henry Wiklund, tfn 09 618 77 222, 040 5861 330

Avsändare:
IR-chef Anna Gabrán, tfn 010 247 6501, 040 708 1807

Nasdaq OMX Helsinki, massmedier, www.aktia.fi

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 400 000 kunder betjänas av en personal på 1 400 personer på 70 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy och Aktia har ca 49 000 aktieägare. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi