Fortsatt högt risktagande bland aktiesparare

Report this content

Fortsatt högt risktagande bland aktiesparare Trots ett positivt börsklimat och kraftigt ökad börshandel bland privatpersoner slutade 2003 med ett mycket högt risktagande bland aktiesparare. Risktagandet fortsatte att öka under det andra halvåret 2003. Den genomsnittlige aktieägaren ägde vid årsskiftet 2,78 olika aktier och andelen aktieägare som bara äger ett enda aktieslag var så hög som 51 %. De senaste två åren har aktieägandet blivit allt mer koncentrerat vilket medför ett ökat risktagande bland privatpersoner. [REMOVED GRAPHICS] Genomsnittligt antal aktieslag per aktieägare. Källa: VPC Lågt courtage främjar riskspridning för aktiesparare Aktiedirekt har som mål att bidra till en ökad riskspridning. Det gör vi genom att alltid erbjuda marknadens lägsta minimicourtage - 9 kr och aldrig ta ut någon depåavgift. Därmed blir det möjligt för alla aktiespararna att placera i flera olika aktieslag, med mindre risk som följd, utan att pengarna försvinner i avgifter. Aktiedirekts låga priser innebär att kostnaderna för riskspridning kan reduceras till upp till en tiondel av de kostnader som banker och fondkommissionärer tar ut. I diagrammet nedan visas kostnaderna för depåavgift samt courtage för köp och försäljning av 5 respektive 10 olika aktier under ett år för en portfölj med ett värde av 50000 kr. [REMOVED GRAPHICS] I diagrammet visas hur stor andel den årliga kostnaden för riskspridning utgör av det totala portföljvärdet hos olika banker och fondkommissionärer. Portföljvärdet är 50 000 kr och kostnaderna i prisjämförelsen består av minimicourtage och depåavgift. Staplarnas storlek motsvarar kostnaden för att köpa och sälja 5 respektive 10 olika aktieslag under ett år. Källa: Aktiedirekt och bankernas och fondkommissionärernas hemsidor. Avgifterna för riskspridning varierar kraftigt mellan de olika bankerna och fondkommissionärerna. Hos de dyraste motsvarar courtage och depåavgift över 5% av det investerade kapitalet. Så mycket måste alltså portföljvärdet stiga innan aktiespararen själv får någon avkastning. Motsvarande siffra hos Aktiedirekt är endast 0,36%. För ytterligare information kontakta: Johan Andersson, VD Aktiedirekt, 08-505 98 101, 0733-449235, johan.andersson@aktiedirekt.se Aktiedirekt är en Internetmäklare. AD Aktiedirekt Fondkommission är bifirma till Nordnet Securities Bank AB. Aktiedirekt är kopplad till Nordnets marknadsledande systemplattform för Internethandel vilket ger högsta tillgänglighet och trygghet. Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/15/20040115BIT00810/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/15/20040115BIT00810/wkr0002.pdf