Småsparare känner otrygghet i sitt sparande

Aktiespararnas dotterbolag och fondkommissionärsfirma, Aktieinvest FK AB, har undersökt hur trygga småsparare är med sitt sparande och hur tryggheten har förändrats i och med den finansiella krisen.

Drygt 9 av 10 uppger att insättningsgarantin och det statliga investerarskyddet är viktigt när man ser till sitt sparande. Sedan den finansiella krisens start har 3 av 10 valt att sprida sina besparingar på flera banker eller fondkommissionärsfirmor. Dessutom uppger hela 80 procent att man inte litar på de finansiella råd man får av sin bank eller fondkommissionär.

– Det är tydligt att många småsparare känner sig otrygga i sitt sparande. Fler än 20 procent av de tillfrågade är oroliga att sin bank eller fondkommissionär skall gå i konkurs, säger Andreas Serrander, VD Aktieinvest.

I och med den finansiella krisen uppger 24 procent att man har sålt aktier och aktiefonder för att placera i tryggare sparformer samtidigt som 16 procent uppger att man ökat sitt sparande i aktier och aktiefonder.

Undersökningen visar även att knappt 6 av 10 småsparare känner en ökad trygghet genom att använda en bank eller fondkommissionär som inte erbjuder belåning eller handel i mer komplicerade instrument som warranter och optioner.

– Många småsparare har inte förrän på senare tid förstått de risker som är förknippade med komplicerade finansiella instrument. Vår undersökning visar bland annat att aktieindexobligationer som många sparare har sett som ett tryggt sparande, ses som en otrygg sparform av hela 62 procent av de tillfrågade, säger Andreas Serrander, VD Aktieinvest.

På frågan om när man tror att börsens ska vända upp svarar de flesta, 33 procent, till hösten. Bara 3 procent tror att vändningen kommer att ske inom en månad. Resterande svar är spridda från sommaren 2009 till efter 2011.

Stockholm 2009-02-12

Svaren baseras på en digital enkätundersökning som genomfördes den 5 till 6 februari 2009 och skickades ut till kunder hos Aktieinvest FK AB. Antalet respondenter uppgick till drygt 1000 kunder och 83 % av dessa uppgav att de var medlemmar i Sveriges Aktiesparares Riksförbund.

Taggar: