Småsparare räknar med börsuppgång men misstror Volvo.

Aktiespararnas dotterbolag och fondkommissionärsfirma, Aktieinvest FK AB, har genomfört en undersökning som visar att 90 procent av spararna tror att börsen stiger under 2009. Man tror även att årets aktievinnare blir bränslecell- och vindkraftbolaget Morphic Technologies, samtidigt som årets förlorare förutspås bli lastbilskoncernen Volvo.

– Vi kan se att vanliga småsparare inte har tappat all tilltro till aktiemarknaden. Över 90 procent av spararna tror att börsen stiger 2009, och 50 procent tror att börsen stiger med 15 procent eller mer. Vi kan också se att Volvos dystra mediala bild märks tydligt bland
spararna som misstror aktien säger Andreas Serrander, VD Aktieinvest.

De sektorer som spararna förväntar sig ska gå bäst under 2009 är Energi samt Hälsovärd. Sämst utveckling förväntar man sig i Sällanköpsvaror- och tjänster följt av Finans- och Fastighet. När det gäller fondsparande förutspår spararna hos Aktieinvest att räntefonder kommer att vara den kategori fonder som ger sämst avkastningen under 2009, samtidigt som tillväxtmarknadsfonderna
åter igen förväntas ge en god avkastning.

Den tillväxtmarknad som man tror kommer att utvecklas bäst under 2009 är Brasilien tätt följt av Indien, samtidigt som de sämsta tillväxtmarknaderna förutspås bli Ryssland följt av Östeuropa.

Stockholm 2009-01-08