Akzo Nobel avser börsintroducera sin Läkemedelsverksamhet

Report this content

Arnhem, Nederländerna, 7 februari 2006. • Akzo Nobel avser att skapa två oberoende företag: Färg/Kemi och Läkemedel • Det första planerade steget är en minoritetsintroduktion av läkemedelsdelen, som ska kallas Organon Biosciences • Tidpunkten är beroende av viktig, pågående utveckling inom Organon Biosciences som väntas ge resultat under andra hälften av 2006 • Full separation av Organon Biosciences beräknas till inom 2–3 år efter börsintroduktionen

”De senaste åren har vi gjort betydande framsteg i fråga om vår strategi att befästa läkemedel, fokusera vår kemiverksamhet och fortsätta att växa och investera i färgbranschen”, sade Hans Wijers, CEO i Akzo Nobel. ”Som ett logiskt nästa steg och efter en grundlig strategisk genomgång, tror vi att skapandet av två självständiga företag, Färg/Kemi och Läkemedel, kommer att öka värdet åt våra aktieägare genom både förstärkt ledning och starkare strategiskt fokus och större transparens. Båda verksamheterna är starkt positionerade för att kunna växa självständigt.” Akzo Nobel fokuserar på Färg- Kemiverksamheten ”Den stärkta ledningen och den strategiska fokusering som möjliggörs genom avskiljandet av Läkemedelsverksamheten kommer att göra det möjligt för oss att öka tillväxttakten och investera i attraktiva expansionstillfällen i vår Färg- och Kemidel”, underströk Hans Wijers. ”Vår färgverksamhet är marknadsledande och våra nyförvärv bekräftar vår strävan att tillvarata tillfällen globalt, inklusive framväxande marknader. Vår fokuserade kemiverksamhet är väl positionerad för tillväxt, grundad på en ledande ställning inom våra fem kärnplattformar.” Organon Biosciences tillväxtplattform Den nya läkemedelsdelen kommer att inkludera Organon och Intervet och ska döpas om till Organon Biosciences. ”Organon Biosciences har en stark framtid,” sade Toon Wilderbeek i Akzo Nobels ledning med ansvar för Läkemedel och utnämnd till CEO i det nya företaget. ”Företaget är vid en vändpunkt och positionerat för en stark, lönsam tillväxt. Vår ”pipeline” fortsätter att producera framsteg, och vår strategi för att söka partnerskap för samutveckling och marknadsföring ger oss ökad expertis för vår verksamhet. Samtidigt kommer vi att fortsätta att utvidga vår bioteknologiska verksamhet med hjälp av vår tillverkningsexpertis och vårt kunnande inom rekombinationsteknologier.” ”Intervet, ett globalt, marknadsledande företag inom veterinärmedecin, kompletterar vår läkemedelsstrategi och kombinerar den ledande positionen inom vacciner och biologik med starka ekonomiska resultat. Genom att koppla samman Intervets omfattande erfarenhet av biologiska preparat och vacciner, anser vi att vi kan fortsätta att bygga framgångsrik närvaro inom mänskliga vaccin genom vår Nobilon-del.” Transaktionsöverväganden Efter noggrant övervägande anser ledningen att det lämpligaste första steget för att skapa två oberoende företag är en minoritetsintroduktion av Organon Biosciences på Euronext Amsterdam. Efter börsintroduktionen avser Akzo Nobel att inom 2–3 år avskilja Läkemedelsdelen helt. Ledningen anser att Akzo Nobels långsiktiga mål bäst tillgodoses genom denna flerstegsprocess och att den skapar ett större värde för aktieägarna. Den exakta tidpunkten är beroende av viktig utveckling som ligger i Organons pipeline och förväntas ge resultat under andra hälften av 2006, inklusive Fas III-data för asenapine, och av marknadsförhållandena. Närmare information kommer att ges senare i år. Det definitiva beslutet om separationen av de båda företagen kräver ett godkännande av en (extra) aktieägarstämma och överläggningar med de berörda arbetstagarorganisationerna. Akzo Nobel har engagerat Morgan Stanley och ABN AMRO som finansiella rådgivare i dessa frågor. – – – Denna pressrelease finns på engelska, nederländska, tyska, franska, svenska, kinesiska och spanska. I händelse av olikheter mellan versionerna är det den engelska pressreleasen som gäller.