Akzo Nobel bildar joint venture med Feixiang Chemicals

Report this content

Stenungsund/Stockholm, 8 augusti, 2006 – Akzo Nobel har tagit ett viktigt steg i att stärka sin ställning på den Kinesiska kemikaliemarknaden. En strategisk allians har ingåtts med Feixiang Chemicals (Zhangjiagang) Company, Ltd, Kinas ledande leverantör av ytkemikalier.

Feixiang Chemicals har sitt huvudkontor i Jiangsu och tillverkar flera olika kemikalier, däribland ett komplett sortiment av fettaminer och ytkemikalier. Total produktionskapacitet ligger på ca 80,000 ton per år. Med det nya joint venture bolaget, där parterna kontrollerar 50 % var, förväntar man sig en kraftig ökning av försäljningen på det Kinesiska fastlandet. Akzo Nobel kommer även att ha exklusiv rätt att sälja de flesta av Feixiang Chemicals ytkemiska produkter på marknader utanför Kina. Överenskommelsen kräver godkännande av de Kinesiska myndigheterna. Leif Darner, ansvarig för Kemi i Akzo Nobels koncernledning kommenterar: – Den här alliansen är helt i linje med vår strategi att växa i Asien och kommer att bereda vägen för ett större genomslag på den snabbväxande Kinesiska marknaden. Vi har redan idag en bra bas i området. Asien i allmänhet och Kina i synnerhet är marknader där vi vill investera och vi kommer att fortsätta söka efter möjligheter att stärka våra marknadspositioner internationellt inom våra kärnverksamheter. Frank Sherman, chef för Akzo Nobels affärsområde inom ytkemi, Surfactants, tillade: – Feixiang Chemicals är marknadsledare inom katjoniska ytkemikalier i Kina, medan Akzo Nobel är den globala marknadsledaren vad gäller dessa produkter. Med denna allians kan vi förbättra vår position i Kina samtidigt som vi tar ett betydelsefullt steg i att utöka vår position i Asien. Jack Shi, Koncernchef för Feixiang Chemicals kommenterar: – Akzo Nobel Surfactants verksamhet kompletterar vår på ett utmärkt sätt. Våra verksamheter kommer att integreras så att vi tar tillvara respektive bolags styrka. Feixiang har en god position på den Kinesiska marknaden och Akzo Nobels teknik kommer att stärka vår verksamhet och ge oss möjlighet att utöka vårt sortiment. _ _ _