Akzo Nobel expanderar sin färgverksamhet i Östeuropa

Report this content

Arnhem, Nederländerna / Nacka, Sverige, 20 december 2005 – Akzo Nobel blir en av de största leverantörerna av målarfärg till den ukrainska marknaden, efter att ha undertecknat ett avtal om att köpa 51 procent av det ukrainska företaget Khimrezervs färgverksamhet.

Khimrezervs färgverksamhet, med huvudkontor i Kiev, har 225 anställda och tillverkar och säljer både vattenbaserad och lösningsmedelsbaserad målarfärg. ”Detta avtal är väl i linje med Akzo Nobels uttalade strategi att skapa starka positioner på attraktiva nya marknader” sade Akzo Nobels koncernchef, Hans Wijers, tillika ansvarig för färgverksamheten i bolagets koncernledning. Khimrezerv grundades 1993 och började tillverka färg 1998. Företaget är för närvarande en av Ukrainas fem största färgtillverkare och har sin produktionsanläggning belägen i Kirovograd, 350 kilometer från Kiev. ”Genom att bli huvudägare i Khimrezevs färgverksamhet skapar vi inte bara en möjlighet att förstärka vår nuvarande position – där vi redan är starka inom högkvalitetssegmentet – utan vi får också en plattform för vidare tillväxt inom andra områden, inte minst inom det snabbt växande mellanprissegmentet” tillade Jan Andersson, affärsområdeschef för Akzo Nobels affärsområde Decorative Coatings International. Affären – som kräver godkännande av relevanta myndigheter – är den senaste i en rad genomförda förvärv inom Akzo Nobels färgverksamhet, där uppköp nyligen också genomförts i Kina och Tyskland. --- För mer Information