Akzo Nobel investerar 230 miljoner i Örnsköldsvik

Stockholm/Stenungsund, 9 november 2005. Akzo Nobel investerar ca 230 miljoner kronor för att öka kapaciteten vid sin anläggning i Örnsköldsvik. Utbyggnaden kommer att göra anläggningen till en av världens största för produktion av BERMOCOLL®, ett miljöanpassat förtjockningsmedel för bygg- och färgprodukter.

Anläggningen i Örnsköldsvik, som förser den internationella marknaden med BERMOCOLL vattenlösliga cellulosaderivat, kommer att höja sin kapacitet med ca 25 procent. Den första fasen av utbyggnaden kommer att vara färdig i mitten av 2006. ”Vår investering, tillsammans med den nyligen genomförda omstruktureringen av verksamheten i Örnsköldsvik, kommer att göra anläggningen till en av världens största och mest kostnadseffektiva i sitt slag,” förklarade Leif Darner, medlem i Akzo Nobels Koncernledning med ansvar för Kemi. ”Efterfrågan har ökat kontinuerligt över de senaste åren och genom en strategisk höjning av kapaciteten kan vi bibehålla den goda tillväxttakt vi har inom BERMOCOLL, en produkt som i många år har levererat goda resultat.” Anläggningen i Örnsköldsvik är Akzo Nobels huvudanläggning för produktion av BERMOCOLL och drivs av affärsområdet Cellulosic Specialties. Produkten tillverkas i ett antal olika viskositeter och används som miljöanpassat förtjocknings- och stabiliseringsmedel och som vattenretentionsagent för att förbättra kvaliteten på vattenbaserad färg och byggmaterial som cement och gips. ”Vi har ledande expertkunskap inom det här området och har en stark position på marknaden,” tillägger Lars Andersson, divisionschef för Cellulosic Specialties. ”Med den positiva tillväxttrend vi ser på marknaden, garanterar den här kapacitetshöjningen att vi även framöver kan erbjuda våra kunder över hela världen förstklassiga produkter.”