Akzo Nobel inviger återuppbyggd fabrik i Malmö

Report this content

Malmö 20 oktober, 2006 – Den 25 augusti 2005 eldhärjades en av Akzo Nobels fabriker på anläggningen utanför Malmö. Sedan dess har företaget satsat 60 miljoner kronor på att återuppbygga fabriken och utöka säkerheten på hela anläggningen, bland annat har nya sprinklersystem installerats. Idag, 14 månader senare, återinvigs fabriken.

Branden för drygt ett år sedan förstörde en av Akzo Nobels sammanlagt sju fabriker på anläggningen utanför Malmö. Ingen person skadades, men fabriken totalförstördes. En månad senare påbörjades röjning och uppbyggnad av en ny modern fabrik.

– Säkerheten har verkligen varit i fokus under arbetet. Vi har till exempel installerat nya sprinklersystem i våra fabriker som producerar icke vattenbaserad färg. Det känns bra, säger Maria Svensson, projektledare för återuppbyggnadsarbetet.

– Akzo Nobel-koncernens vilja att satsa 60 miljoner kronor på återuppbyggnaden av fabriken visar att vi har deras förtroende samt att vi de senaste åren har haft en god affärsutveckling, säger Stefan Fagerström, VD för Akzo Nobel Industrial Coatings AB. Vi är stolta över att koncernen tagit detta beslut och nu är det upp till oss alla som arbetar här i Malmö att leva upp till det förtroende vi har fått.

Den nya fabriken kommer att ha en produktionskapacitet på 10 000 ton och producera vatten- och UV-baserade produkter för den produktmålande träindustrin.