Akzo Nobel planerar stor kemianläggning i Kina

Arnhem, Nederländerna, 12 oktober 2006 – Akzo Nobel har idag tecknat en avsiktsförklaring med Ningbo Chemical Industry Zone (NCIZ) i Kina, vilken lägger grunden till en kemianläggning med flera olika fabriker. Anläggningen kommer att uppta en yta på 50 hektar och blir en av Akzo Nobels största.

Projektet lägger grunden för ett antal framtida produktionsinvesteringar och kommer i inledningsskedet omfatta fabriker för produktion av etylenaminer och kelater. Företaget planerar också att tillverka organiska peroxider på anläggningen. Mer information om den aviserade investeringen kommer att presenteras i början av nästa år.

”Detta är en tydlig signal om att vår tillväxtstrategi börjar ge resultat” sa Leif Darner, medlem av koncernledningen och ansvarig för Akzo Nobels kemiverksamhet. ”Kina blir allt viktigare för oss, framförallt på grund av växande inhemsk efterfrågan. Lägre produktionskostnader spelar också en viktig roll. Denna nya diversifierade anläggning är ett utmärkt tillfälle för oss att investera i en strategiskt viktig marknad där vi kontinuerligt söker expansionsmöjligheter för vår fokuserade kemiverksamhet.”

Akzo Nobel driver redan två produktionsanläggningar i Ningbo (Polymer Chemicals och Powder Coatings) och samarbetet med lokala myndigheter fungerar mycket bra. ”Vi undersökte ett antal möjliga platser för en ny anläggning, men redan från början var Ningbo ett mycket intressant alternativ” tillade Darner. ”Vi har redan en stark närvaro i området och har fått mycket stöd från lokala myndigheter, som är måna om att projektet skall bli lyckat.”

NCIZ erbjuder bland annat utmärkta transportmöjligheter via en närbelägen hamn. Området har dessutom fått myndigheternas godkännande för att bygga en petrokemisk kracker, som kommer att förse området med ett antal råmaterial.

”Vi är fokuserade på att öka tillväxten globalt för våra verksamheter” fortsatte Darner. ”Ett antal av våra kemiverksamheter undersöker möjligheten att investera i Asien och investeringar av det här slaget understryker Akzo Nobels vilja att växa organiskt på tillväxtmarknader. Att vara nära våra kunder gör att vi kan behålla vår konkurrenskraft.”

Akzo Nobel har för närvarande åtta produktionsanläggningar i Kina inom verksamhetsområdet kemi, medan färgverksamheten har tretton anläggningar. Företaget har satt som mål att uppnå en försäljning i Kina på över USD 1 miljard vid år 2010.