Akzo Nobel rapporterar ett starkt resultat, med Organon och färgverksamheten i spetsen

I korthet • Intäkterna steg med 7 % till SEK 33 miljarder medan rörelseintäkten ökade 9 % till SEK 3,4 miljarder • Nettoresultatet nästan fördubblat till SEK 3,3 miljarder • Organon – tvåsiffrig tillväxt och ett utmärkt operativt resultat • Intervet – egen tillväxt på 6 % • Färg – rekordstarkt kvartal, klart högre intäkter ger kraftig vinstökning • Kemi – egen tillväxt på 7 % • Avyttringsprogrammet snart genomfört • Förberedelserna för börsnoteringen av läkemedelsverksamheten går enligt plan. Ytterligare information senare i år. • Stark finansiell ställning Arnhem, Nederländerna, 20 juli, 2006 – Akzo Nobel (Euronext Amsterdam: AKZ; Nasdaq: AKZOY) rapporterade idag avsevärt ökade intäkter och rörelseresultat, med Organon och färgverksamheten i spetsen. Rörelseintäkten, exklusive engångsposter, ökade med 9 % från SEK 3,1 miljarder till 3,4 miljarder.

Intäkterna ökade med 7 % till SEK 33 miljarder (2005: SEK 31 miljarder). Alla enheter bidrog till den egna tillväxten som var 8 %. Försäljningsvolymerna växte med 6 % och försäljningspriserna steg med 2 %. Exklusive engångsposter steg rörelseintäkten med 9 %, från SEK 3,1 miljarder till SEK 3,4 miljarder. Inklusive engångsposter steg rörelseintäkterna med 3 % till SEK 3,3 miljarder. Nettot av engångsposterna under andra kvartalet 2006 gav en förlust på SEK 120 miljoner (2005: vinst med SEK 65 miljoner). Kostnader för omstruktureringar och nedskrivningar i färg- och kemiverksamheterna på SEK 180 miljoner ingår i resultatet. Nettoresultatet fördubblades nästan till SEK 3,3 miljarder, jämfört med SEK 1,7 miljarder föregående år. Detta berodde främst på ökade rörelseintäkter och en skattereduktion. Exklusive engångsposter steg nettoresultatet med 23 % från SEK 1,8 miljarder till SEK 2,3 miljarder. Akzo Nobels CFO, Rob Frohn kommenterade resultatet: – Vår verksamhet presterade bra under det andra kvartalet, med stigande omsättning och resultat, framförallt för Organon och färgverksamheten. Energipriser och råvarukostnader är fortfarande ett orosmoment, men trots det ser vi med tillförsikt på årets andra halva. Organon – tvåsiffrig tillväxt och ett rekordstarkt kvartal för Puregon® Intäkterna steg med 12 % till SEK 6,2 miljarder och bidrog till en uppgång för rörelseintäkterna med 49 % till SEK 960 miljoner, exklusive engångsposter. Även rörelsemarginalen steg jämfört med föregående år, till 15,4 %. Investeringarna i FoU ökade betydligt, med målet att bredda pipelinen. Läkemedel mot ofrivillig barnlöshet bidrog starkt till Organons resultat, där Puregon®, Organons bäst säljande produkt, åtnjöt ett rekordstarkt kvartal med en ökad försäljning på 10 % till SEK 940 miljoner. NuvaRing® ökade också sin försäljning markant, speciellt på den amerikanska marknaden, ett bevis på p-ringens stora marknadspotential. Amerikanska FDA meddelade under andra kvartalet att Livial® inte godkänts för den amerikanska marknaden. Den 17 juli godkände samma myndighet Implanon™ och produkten kommer nu att introduceras på den amerikanska marknaden. – Det goda resultatet visar på Organons starka produktportfölj, inte minst biotechprodukten Puregon®, som hade ett rekordstarkt kvartal, samtidigt som tillväxten för NuvaRing fortsätter att imponera, kommenterade Frohn. Intervet – egen tillväxt på 6 %, något lägre vinst på grund av ökade försäljningskostnader Intervets intäkter steg till SEK 2,6 miljarder med en egen tillväxt i nuvarande verksamhet på 6 %. Rörelseintäkten sjönk något, från SEK 550 miljoner till SEK 530 miljoner, framförallt beroende på högre försäljningskostnader i samband med produktlanseringar och kostnader för utbyggnad av distributionsnätverket. För att öka fokus på sin kärnverksamhet har Intervet sålt Crina S.A., som är verksamt inom fodertillsatser. Produkterna för sällskapsdjur, som står för ca 20 % av de nuvarande intäkterna, fick ökat genomslag på marknaden. I Latinamerika steg intäkterna med över 10 %. Färg – rekordstarkt kvartal, klart högre intäkter ger kraftig vinstökning Intäkter från Akzo Nobels färgverksamhet steg med 9 % under andra kvartalet, till SEK 15 miljarder. Det var framförallt goda resultat från industrifärg och Marine & Protective Coatings som höjde intäkterna. Volymmässigt ökade försäljningen med 7 %, alla verksamheter bidrog till detta. Rörelseintäkterna, exklusive engångsposter, steg 21 % till toppnoteringen SEK 1,6 miljarder och rörelsemarginalen steg med 1 % till 10,7 %. Stigande råvarupriser påverkar dock fortfarande marginalerna. Förvärvet av Sico blev klart i juni och vinsten från företagets första månad i koncernen är med i kvartalsrapporten. Decorative Coatings intäkter steg, men resultaten från Västeuropa var blandade. Rörelsekostnaderna ses över löpande. Car Refinishes är på rätt väg igen efter flera års nedgång, men kostnadskontroll är fortsatt i fokus. Powder Coatings befäster sin starka början på året med Kina som en drivande tillväxtmarknad. Marine & Protective Coatings levererade rekordhöga intäkter och rörelseintäkter för kvartalet. Solid efterfrågan i Kina och Europa gjorde att även Industrial Finishes förbättrade sitt ekonomiska resultat. – Vår starka volymtillväxt, särskilt på tillväxtmarknaderna, bidrog till att göra detta till ett rekordartat kvartal för färgverksamheten sade Frohn. Det känns positivt att vår goda början på året fortsätter, men ständigt stigande råvarupriser är fortfarande ett problem. Kemi – egen tillväxt på 7 %, högre energipriser får ökat genomslag Intäkterna från Akzo Nobels kemiverksamhet steg med 2 % till SEK 9 miljarder, med hjälp av en volymtillväxt på 3 % och prishöjningar på 4 %. Rörelseintäkten, exklusive engångsposter, steg med 14 % till SEK 740 miljoner. Rörelsemarginalen steg jämfört med föregående år till 8,2 %, men marginalerna är fortsatt påverkade av högre energikostnader och oljebaserade insatsvaror. Pulp & Paper Chemicals intäkter steg i takt med ökade försäljningsvolymer, framförallt i Europa samt i Nord- och Sydamerika. Base Chemicals förbättrade sitt resultat betydligt inom kloralkali, medan Functional Chemicals omsättning ökade tack vare högre volymer. Surfactants intäkter var i linje med föregående år och höjda priser kompenserade mer än väl för ökade råvarukostnader. Polymer Chemicals visade åter tvåsiffriga intäktsökningar för kvartalet. Försäljningen av utvalda verksamheter inom kemi, som publicerades i februari 2005, är snart genomförd. Avtal har ingåtts för 9 av de 14 verksamheter som stod på listan. Salt Specialties har tagits bort från listan. Stark finansiell ställning Den 30 juni 2006 var det investerade kapitalet SEK 77 miljarder, SEK 3,7 miljarder mer än den 31 december 2005. Detta beror främst på en säsongsbetonad ökning av rörelsekapitalet samt förvärv, vilket delvis uppvägs av negativa valutaeffekter. Det egna kapitalet steg med SEK 2,8 miljarder till 36 miljarder, främst till följd av första halvårets intäkter. Nettot av de räntebärande skulderna steg med SEK 1,8 miljarder till SEK 16 miljarder pga säsongsrelaterat negativt kassaflöde. Gearing, förhållandet mellan skuldsättning och kapital, var 0,45 (0,44 den 31 december 2005). Rapporten för andra kvartalet finns att läsa på www.akzonobel.se. ---