Arbetsmiljö i fokus hos Akzo Nobel Base Chemicals i Skoghall

Skoghall 21 juni, 2006 – Akzo Nobel Base Chemicals har som ett av de första företagen i Värmland certifierats enligt den internationella standarden inom arbetsmiljö, OHSAS-18001. Certifieringen har genomförts av Det Norske Veritas och förarbetet har pågått sedan hösten 2005.

OHSAS-18001 är en standard som hjälper företag att arbeta proaktivt med sin arbetsmiljö och ser till att ledningssystem för arbetsmiljö samordnas med system enligt andra kända standarder, som till exempel ISO 9001 och ISO 14001. Akzo Nobel Base Chemicals i Skoghall är idag certifierat enligt alla tre standards. Projektet har letts av kvalitetschefen, Madeleine Grahl-Johansson, och chefen för hälsa och säkerhet, Mats Zätterman. Madeleine berättar att certifieringen har inneburit en kartläggning och systematisering av hur arbetsmiljön ser ut idag inom de olika avdelningarna och vad som kan göras för att förbättra den. – Varje avdelning har fått klargöra eventuella problem med arbetsmiljön, berättar Madeleine. Utifrån detta har arbetsmiljömål satts upp för varje enskild avdelning, mål som kontinuerligt kommer att uppdateras och revideras. – För oss har arbete med säkerhet högsta prioritet och denna certifiering är en viktig del av vårt arbete med att skapa en så säker arbetsplats som möjligt, säger Claes Alderin, VD för Akzo Nobel Base Chemicals i Skoghall. Vårt nästa steg är att börja arbeta med så kallad beteendebaserad säkerhet (BBS), ett projekt som skall påbörjas nästa år, avslutar han. ---