Börsintroduktion av Organon BioSciences nära förestående

Arnhem, Nederländerna, 15 februari 2007 – I linje med tidigare meddelanden och aktieägarnas godkännande i samband med den extra bolagsstämman, bekräftar nu Akzo Nobel att koncernen avser genomföra en börsintroduktion av Organon BiosSciences inom de kommande veckorna.

Akzo Nobel avser sälja mellan 20 och 30 procent av aktierna i Organon BioSciences N.V. på Euronext i Amsterdam. Efter börsintroduktionen avser Akzo Nobel att helt avyttra läkemedelsverksamheten inom två till tre år.

”Vi tror att försäljningen och börsintroduktionen av Organon Biosciences kommer att skapa ett betydande värde för Akzo Nobels aktieägare på lång sikt” sa Hans Wijers, koncernchef för Akzo Nobel. ”Avyttringen kommer att positionera Akzo Nobel som ett fokuserat färg- och kemiföretag med en sammanhållen portfölj av marknadsledande verksamheter och en stark balansräkning. Detta kommer att ge företaget möjlighet att ytterligare förbättra sin lönsamhet och bygga vidare på sina ledande positioner genom en kombination av egen tillväxt och förvärv.”

Toon Wilderbeek, medlem av Akzo Nobels koncernledning med ansvar för läkemedelsverksamheten och koncernchef för det nya bolaget, tillade: ”Organon Biosciences har bra förutsättningar för framtida tillväxt tack vare vårt starka engagemang för att skapa innovativa läkemedel för människor och djur. Vi avser att fortsätta utveckla vår nuvarande produktportfölj och växa genom vår egen forskning och utveckling, men också genom licensavtal och kompletterande förvärv.”

Akzo Nobel har utsett Morgan Stanley och ABN AMRO till finansiella rådgivare i börsintroduktionen. Ytterligare detaljer kring den föreslagna börsintroduktionen meddelas framöver.

Organon BioSciences styrelse har också tillkännagivits. De fyra medlemmarna är Akzo Nobels koncernchef Hans Wijers (ordförande), Akzo Nobels CFO Rob Frohn, Frans J.G.M. Cremers, före detta CFO för det globala informations- och medieföretaget VNU N.V., samt Lodewijk J.R. de Vink, före detta koncernchef för Warner-Lambert.