Eka Chemicals inviger ny fabrik i Kina

Report this content

Göteborg, 28 november, 2006 — Eka Chemicals, ett bolag i Akzo Nobel, öppnar en ny fabrik för papperskemikalier i Guangzhou i Kina och utvidgar därmed sin närvaro landet.

Fabriken som skall producera kemikalier för den snabbt växande kinesiska pappersindustrin är inte bara en nyckelinvestering i ett av Akzo Nobels viktigaste tillväxtområden för koncernens kemidel. Fabriken utgör också den senaste milstolpen i Akzo Nobels strategi för tillväxt i Kina. Investeringen uppgår 40 Mkr och antalet anställda blir femton personer.

”Expansion på tillväxtmarknaderna är ett fundament i Akzo Nobels strategiska plan” förklarar Leif Darner som är ansvarig för kemidelen i Akzo Nobels företagsledning. ”Den här investeringen, utgör en del i vår tillväxtplan för ett av våra kärnområden massa- och papperskemikalier, där Eka Chemicals i Kina redan driver en fabrik i Suzhou, i Shanghai-området.”

“Efterfrågan på papper och kartong växer snabbast i världen i Kina och pappersindustrin i södra Kina har expanderat mycket snabbt de senaste fem åren. Denna trend väntas fortsätta och vi måste försäkra oss om kapacitet för att förbli den ledande leverantören på denna marknad, ” säger Jan Svärd, vd vid Eka Chemicals.

Jan Svärd förklarar att ytterligare fördel med den nya fabriken i Guangzhou är placeringen nära hamnområdet kring Pärlflodens delta. ”Den nya anläggningen skall ge oss ledande position i kostnadshänseende. Våra råvaror är tillgängliga lokalt och samtliga våra kunder är belägna på kort avstånd från anläggningen.”