Konst, miljö och arkitektur i unik blandning

Stenungsund/Stockholm, 25 november, 2005 – Den 25:e november invigs Akzo Nobels nya kontorslokaler i Stenungsund. Här samlas ledning, marknad och administration för Surfactants Europe, Cellulosic Specialties samt Ethylene Amines, internationella affärsenheter inom Akzo Nobel. Huset är det första i sitt slag i Sverige att smälta samman arkitektur, konst och miljöanpassat byggande i en funktionell arbetsplats.

Akzo Nobel har en uttalad strategi att satsa på tillväxt inom kemiverksamheten. Idag görs större investeringar för ökad produktion i Stenungsund, Örnsköldsvik och Skoghall. Man samlar nu verksamheterna i Stenungsund på en plats för ökad samverkan, förbättrad arbetsmiljö och bättre ekonomi. ”Stenungsund är sedan länge ett centrum för kemiindustri i Sverige. Det nya kontoret symboliserar en ny era där Stenungsund är ett viktigt nav i en världsomspännande verksamhet”, säger cheferna för Akzo Nobels verksamheter, Tommy Öhlin, Christina Tenfält och Lars Andersson. Nu har 180 medarbetare flyttat in i Akzo Nobels nya lokaler vid Nösnäs strand i Stenungsund. Tillsammans har Akzo Nobel, arkitekten Arne Algeröd på Mats & Arne Arkitektkontor och fastighetsägare Lars Falk, Nösnäs Strand Fastighets AB skapat en kombination av arkitektur, miljö, konst och funktionalitet som är unik. Huset är i sig ett konstverk. Byggnaden är modern, rund och öppen, och har utvecklats för att passa så effektivt som möjligt för tomten. Fyra lokala konstnärer har fått ge uttryck åt husets egenskaper; naturlighet, modernitet, kvalitet och miljömedvetenhet. Genom olika teman kan besökare och personal orientera sig i byggnaden, vilket gör att arkitektur och konst smälter samman på ett unikt sätt. Miljö och arbetsmiljö har Akzo Nobel valt att prioritera. Ventilationssystemet är byggt på självstyrande sensorer som stänger och öppnar små fönster, vilka reglerar temperaturen och syrehalten i rummen. En teknik som är helt ny i Sverige och som drastiskt sänker energianvändningen. Utrymmet per anställd är stort efter dagens mått, med individuella kontor och öppna samlingsplatser som ska inspirera till kontakt och samtal. Ljusinsläppet är maximalt genom panoramafönstren. Personalen har själva fått vara med att bestämma hur de vill ha sin arbetsplats och den har blivit utformad så personligt och effektivt som möjligt. - - -