Ny rapport - Den svenska och globala färgmarknaden: Framtid, tillväxt och lönsamhet.

Stockholm 15 juni, 2006 – Nu presenteras den första analysen av den internationella färgmarknaden och dess framtid. Bakom rapporten står svensk-holländska Akzo Nobel, världens största färgproducent.

Rapporten som presenteras idag i Stockholm, består dels av en oberoende undersökning genomförd av det europeiska undersökningsföretaget Euromonitor och dels en beskrivning av färgteknologi och hur färgtillverkningens utveckling spelar en stor roll för skydd av olika material och produkter världen över. – Rapporten visar tydligt att färg är en högteknologisk produkt och inte alls ”tråkigt”, säger Hans Wijers, koncernchef för Akzo Nobel. Vi har alla hört uttrycket ”det är som att se färg torka”, men rapporten ger en fascinerande blick in i en industri som präglas av innovationer och en spännande utveckling i framtiden, fortsätter Hans Wijers. Ett kapitel i rapporten är en analys som genomförts av Euromonitor, som visar på en ljus framtid. – Färgmarknaden har en sund tillväxt och geografiska områden med särskilt stark tillväxt är Östeuropa samt delar av Asien. Vidare har vissa produktgrupper en stark tillväxt till exempel de som ger bättre miljöfördelar utifrån effektivitet och kostnader. Utöver att analysera marknaden uppdelat på regioner och sektorer, visar rapporten även en analys av industrins engagemang för kontinuerlig förbättring av miljöegenskaper inom färgtillverkning. Rapporten presenterar också en framtidsbild där färgers egenskaper och funktion kommer att vara annorlunda än idag. – Rapporten målar en bild av en industri som ger ett stort bidrag till samhällets alla delar, säger Hans Wijers. Tillsammans med Euromonitors undersökning har vi på Akzo Nobel lyckats skapa en detaljerad rapport, som vi är övertygade om kommer att vara en värdefull resurs för alla som är intresserade av den globala färgmarknaden.