Robust resultat visar på styrka

AkzoNobel offentliggjorde idag sitt resultat för det tredje kvartalet 2008. Ett resultat som underströk styrkan i verksamheten och balansräkningen. AkzoNobel bekräftade samtidigt tidigare utsikter av årsresultatet.

Sammanfattning:

• Omsättningen under tredje kvartalet, utan valutaeffekter, 8 procent högre
• Alla verksamhetsgrenar levererade starka EBITDA-resultat
• Höga engångskostnader påverkade EBITDA
• Nettoresultatet sjönk med 23 procent på grund av engångskostnader
• Engångsposter om SEK 743 miljoner före skatt
• Integrationen av ICI fortsätter att ligga före tidsschemat
• Program för fortsatt effektivisering av verksamheten på plats
• Halvårsutdelning oförändrad på €0.40 per aktie
• Utsikterna för 2008 bekräftas

Stabil grund
Keith Nichols, AkzoNobels CFO sa: “Alla tre verksamhetsgrenar visar på underliggande tillväxt. Detta är tydliga bevis på AkzoNobels starka positioner på diverse attraktiva, till största delen ocykliska, marknader med stor tillväxtpotential. Det visar också på effekten av de ledningsbeslut som tagits hittills för att förbättra effektiviteten i verksamheten och för att ta vara på synergierna från köpet av ICI.”

Övriga kostnader om SEK 678 miljoner (2007: SEK 348 miljoner) och engångsposter på SEK 743 miljoner (2007: SEK 339 miljoner) reducerade det totala nettoresultatet för det fjärde kvartalet till SEK 1,48 miljarder. Övriga kostnader inkluderar lägre resultat för koncernens “captive insurance”-verksamhet (SEK 282 miljoner). Engångsposter inkluderar SEK 179 miljoner för sjukförsäkringsavtal för pensionerade medarbetare, samt resultatet av de sista avyttringarna beordrade av EU-kommissionen (SEK 151 miljoner).

Decorative Paints – Bra resultat

• Omsättningen steg med 5 procent, i oförändrade valutor
• EBITDA i oförändrade valutor ökade med 8 procent
• Tvåsiffrig tillväxt i Asien och Latinamerika
• Omsättningsökning på 3 procent i Europa trots en besvärlig brittisk marknad
• Fortsatt besvärlig marknad i USA
• Prisökningar kompenserar stigande råmaterialkostnader

Decorative Paints rapporterade 4 procent egen tillväxt och 1 procent tillväxt via förvärvet i Sydafrika. Asien och Latinamerika fortsatte att visa stark tvåsiffrig omsättningsökning. Intäkterna från den europeiska verksamheten ökade, trots minskade volymer på den brittiska marknaden. Resultatet i USA påverkades av den fortsatt svaga byggmarknaden. Prishöjningar tillsammans med förstärkt kostnadskontroll bidrog till att EBITDA i oförändrade valutor ökade med 8 procent till SEK 2,05 miljarder, med en EBITDA-marginal på 14,7 procent.

Performance Coatings – Ett stabilt kvartal

• Omsättningen steg med 5 procent, i oförändrade valutor
• EBITDA i oförändrade valutor ökade med 1 procent
• Bra kvartal för Marine & Protective Coatings, Powder Coatings och Packaging Coatings
• Industrial Finishes marginaler fortsatt under tryck
• Car Refinishes påverkas av marknadsförutsättningarna på mogna marknader

Den egna tillväxten på 5 procent var stark, men raderades ut av lika stora valutaeffekter. Tillväxten nåddes till största del genom prishöjningar, medan volymerna var förhållandevis stabila. EBITDA i oförändrade valutor ökade med 1 procent till SEK 1,37 miljarder. EBITDA-marginalen var 12,6 procent, samma nivå som förra året.

Specialty Chemicals – Omsättningsökning ger goda marginaler

• Egen tillväxt på 9 procent driven av prishöjningar
• EBITDA-marginalen var fortsatt stark
• Functional Chemicals visade positiv volymutveckling
• Massakemikalier parerar marknaden, papperskemikalier svagare
• Polymer Chemicals resultat något svagare än föregående år
• Chemicals Pakistan omsättning påverkades av ändringar i tarifferna och av valutaeffekter
• Fortsatt god efterfrågan på produkter från Base Chemicals och Surface Chemistry

Specialty Chemicals levererade ett resultat i linje med föregående års resultat, trots negativa valutaeffekter och några marknader med minskad efterfrågan. Omsättningen steg med 5 procent jämfört med 2007. EBITDA-marginalen var fortsatt stark och låg över 16 procent.

Uppdatering om Specialty Starches
Till följd av rådande marknadsförutsättningar kommer inte den avsedda försäljningen av National Starch (före detta ICI Specialty Starch) att äga rum under återstoden av 2008. I enlighet med IFRS kommer resultatet av verksamheten att återinföras som en del av den fortsatta verksamheten. 2007 års pro forma-siffror kommer också att uppdateras i enlighet med detta i samband med vår helårsredovisning. Omsättningen för National Starch var 2007 SEK 7,56 miljarder, medan resultatet fram till och med det tredje kvartalet 2008 var totalt SEK 6,19 miljarder. National Starch är en ledande global leverantör av specialstärkelse, huvudsakligen till matindustrin.

En stark balansräkning
Vid rapporteringen av tredje kvartalets siffror underströk Nichols koncernens starka kapitalbas. ”Vår balansräkning stark och vår likviditet är god”.

Halvårsutdelning oförändrad
En halvårsutdelning på €0,40 per aktie kommer att utbetalas den 10 november, 2008. AkzoNobels aktier kommer att handlas utan utdelning från och med 30 oktober 2008.

Utsikterna för 2008 bekräftas
AkzoNobel återupprepade idag att koncernen förväntar sig att EBITDA 2008 före engångsposter, i oförändrade valutor, kommer att ligga nära 2007 års pro forma-siffror på SEK 17,6 miljarder.

Ledningsinitiativ för att förbättra effektiviteten i verksamheten
Nichols berättade också om de ledningsinitiativ som tagits för att höja verksamhetens effektivitet. ”Det är tydligt att de globala finansiella marknaderna har det fortsatt svårt, och det är därför besvärligt att spå om framtiden. Just nu är det omöjligt att säga hur lång lågkonjunkturen blir. Trots detta står vi fast vid att arbeta mot vårt mål om en EBITDA-marginal om 14 procent 2011, att leverera synergier på SEK 3,2 miljarder från ICI-köpet snabbare, att implementera ”margin managemet”-program inom hela företaget, att via rigorös kostnadskontroll spara ytterligare minst SEK 941 miljoner i nettokostnader.

Det tredje kvartalets siffror har inte reviderats. Rapporten för det tredje kvartalet finns att tillgå på www.akzonobel.com/quarterlyresults.