Strategisk satsning på kemi i Sverige

Report this content

Arnhem, Holland/Stockholm, Sverige den 11 maj 2005. Akzo Nobel investerar 240 miljoner kronor i två av sina kemiverksamheter i Sverige - dels i Stenungsund där produktionen av etylenaminer ytterligare utökas, dels i Skoghall där en ny fabrik för tillverkning av kemikalier för vattenrening byggs.

– Akzo Nobels uttalade strategi är att satsa på tillväxt inom kemiverksamhetens fem områden där det finns stora möjligheter att bli lönsamma marknadsledare, sade Leif Darner, medlem i Akzo Nobels koncernledning med ansvar för kemi. Investeringarna i Stenungsund och Skoghall kommer att ge företaget betydande fördelar genom att vi bygger och upprätthåller marknadsledande positioner, fortsätter Leif Darner. Utbyggnaden i Stenungsund har redan påbörjats och kommer att göra denna anläggning till en av de största i sitt slag i världen. Den här senaste investeringen kommer att utöka anläggningens årskapacitet av etylenaminer till 75 000 ton innan slutet av år 2006. – Vår avsikt är att säkerställa global produkttillgänglighet i linje med våra kunders behov, säger Christina Tenfält, VD för Akzo Nobels etylenaminverksamhet, som är den största tillverkaren i Europa och en av de ledande leverantörerna globalt av ett komplett utbud av etylenaminer. – Den kapacitet vi har tillgänglig vid vår storskaliga anläggning i Sverige tillsammans med vår tillverkning av etylenaminer i Tyskland, gör att vi kan vara en tillförlitlig leverantör för alla våra kunder, var de än finns i världen, fortsätter Christina Tenfält. Den nya fabriken i Skoghall – med förväntad produktionsstart före årsskiftet - ska tillverka järnklorid med en årlig produktionskapacitet av 35 000 ton. När produktionen väl är igång kommer den att bidra till att stärka företagets ställning på marknaden för kemikalier för vattenrening i nordvästra Europa. – Med den nya anläggningen blir det möjligt för oss att inte bara säkra vår nuvarande plats på marknaden i Norden, utan också att ta ett rejält kliv mot att nå en ledande position vad gäller kemikalier för vattenrening i hela nordvästra Europa, säger Peter Kuijpers, chef för Akzo Nobels affärsområde Ecosystems inom Base Chemicals. Marknaden för kemikalier för vattenrening är god och den här investeringen är ekonomiskt sund för både affärsområdet och site Skoghall, fortsätter Peter Kuijpers. Tillkännagivandet av investeringen på 240 miljoner kronor i de två anläggningarna kommer endast två månader efter det att koncernchefen Hans Wijers besökte Sverige och fastställde att Akzo Nobel hade för avsikt att göra betydande investeringar i landet - speciellt inom kemiområdet - under de närmaste åren. - - -