Alberts Städservice stämmer Björks Städservice på ca 18 miljoner

Report this content

Alberts Städservice stämmer underleverantören Björks Städservice (BJSS GBG AB) för avtalsbrott. Utan Alberts Städservice vetskap anlitade Björks Städservice utländsk arbetskraft till kraftigt underpris och lät de bo undermåligt, vilket på ett högst felaktigt sätt uppmärksammats i media.

– Förutom Björks Städservice avtalsbrott, har vi lidit stor skada av Göteborgs-Postens hårt vinklade artiklar, säger Victor Albertson, huvudägare till Alberts Städservice.

Victor Albertson, huvudägare till Alberts Städservice.

Alberts Städservice (Alberts) är ett av Västsveriges största företag inom hushållsnära tjänster. Den 4 juni 2021 ingick Alberts och Björks Städservice (BJSS GBG AB, nedan Björks) ett samarbetsavtal om städtjänster. I avtalet stipulerades villkoret att Björks inte, utan skriftligt medgivande från Alberts, tilläts anlita underleverantörer. Dessutom villkorades i avtalet Björks ansvar att driva en klanderfri verksamhet samt ansvara för att deras anställda hade rätt att arbeta i Sverige. Utöver avtalet om städtjänster med Alberts, erhöll Björks möjligheten av Victor Albertsons fastighetsbolag att hyra tre boenden, detta enligt ett separat avtal med fastighetsbolaget.

Ett knappt år senare publicerade Göteborgs-Posten (GP) ett flertal artiklar som påstod att städare ifrån Ukraina och Polen städade för Alberts till en mycket låg timpeng samt bodde trångbott i bostäder som beskrevs som otjänliga. Flertalet städare visade sig dock vara inhyrda på otillåtligt sätt av Björks. Publiceringen resulterade i att Alberts förlorade ett flertal kunder.

– Vi har noggrant räknat på vilken skada leverantören Björks avtalsbrott åsamkat Alberts verksamhet. Bortfallet i intäkter samt de ökade kostnaderna är på cirka 18 miljoner kronor, ett belopp som vi nu hos Göteborgs tingsrätt stämmer Björks på, säger Victor Albertson.

Att GP pekade ut Alberts som syndabock, trots vetskapen om att leverantören Björks var ansvarig arbetsgivare finner Alberts obegripligt och mer än beklagligt. Redaktionen kände till alla uppgifter och visste att Alberts vid tidpunkten inte hade städare anställda och därmed heller inte kunde hållas ansvarig på det sätt som tidningen ville ge sken av. Dessutom visste GP att Victor Albertson i egenskap av fastighetsägare inte på något sätt har juridisk möjlighet att kontrollera hur många som Björks inhyste i de boenden som Björks hyrt. Trots denna vetskap valde de att publicera felaktiga uppgifter som ställde Alberts och Victor Albertson som klandervärdiga.

– Naturligtvis ska Alberts kunna granskas av media, men här har GP gjort ett synnerligen svagt journalistiskt arbete genom att påstå att det är vi som skulle vara ansvariga för en av våra underleverantörers anställda, när de visste att ansvaret helt och hållet låg hos Björks, säger Victor Albertson.

Ur denna tragiska händelse har det ändå kommit ut en positiv sak, ett 30-tal av Björks tidigare anställda har i stället fått anställning hos Alberts. Därmed har de fått trygga anställningsförhållanden och en bättre vardag.

– Att dagligen se hur bra våra nya medarbetare trivs ger mig styrka i denna annars mycket sorgliga historia, säger Victor Albertson.

För mer information, vänligen kontakta:
press@alberts-service.se

Alberts är proffs på hemstädning och kontorsstädning. Företaget har huvudkontor i Göteborg samt kontor och servicekontor i Stockholm, men utför städhjälp på många orter i Sverige. www.alberts-service.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Förutom Björks Städservice avtalsbrott, har vi lidit stor skada av Göteborgs-Postens hårt vinklade artiklar.
Victor Albertson, huvudägare till Alberts Städservice