Från Alceco International S.A. och den tidigare styrelsen för Oasmia Pharmaceutical AB (publ.), vilken avsattes den 19 mars 2019

Report this content

Kommentarer till Oasmia Pharmaceutical AB:s (publ, ”Oasmia”) bokslutskommuniké av den 28 juni 2019

I det följande kommenterar Oasmias tidigare styrelse Oasmias senaste bokslutskommuniké.

1. Oasmias aktiekurs har mer än halverats sedan den nya styrelsen tillträdde den 19 mars 2019. Marknaden saknar uppenbarligen förtroende för Oasmias nuvarande ledning.

2. Oasmia har förlorat momentum i utveckling och kommersialisering. Ledningen har misslyckats med att upprätthålla de tidigare goda förbindelserna med tillverkare, distributörer och investerare.

3. I ett försök att avleda marknadens uppmärksamhet från den nya styrelsens tillkortakommanden, presenterar styrelsen en bokslutskommuniké med en rad ofullständiga och direkt vilseledande uppgifter, felaktigheter och överdrifter.

4. Anmälan till EBM är helt obefogad och syftar endast till att avleda marknadens uppmärksamhet från den nuvarande ledningens vanskötsel av Oasmia. Anmälan saknar varje konkretisering. Den görs dessutom innan Skatteverkets pågående revision avslutats. Initiativet till denna revision togs av Oasmias nya ledning. Som tidigare går den nya ledningen med Jörgen Olsson som ordförande händelserna i förväg. Jörgen Olsson hann knappt tillträda som styrelseordförande i Oasmia, innan han deklarerade sin syn på den förra styrelsen, varav vissa enligt hans mening, och långt innan någon utredning ens hade påbörjats, var ”grovt kriminella”. Olssons uttalanden gjordes i direkt anslutning till hans tillträde. Enligt honom var saken utredd. Han agerade både åklagare och domare. Vid den tidpunkten hade ingenting utretts.

5. I själva verket finns ingen grund för anmälan till EBM. De förhållanden som antyds i kommunikén har utretts tidigare av Skatteverket utan anmärkningar i en revision som avslutades år 2016. Oasmias revisorer har genomgående lämnat rena revisionsberättelser varje år, även efter Skatteverkets revision. Oasmias revisorer har under sin löpande granskning inte funnit något att anmärka mot. Oasmia har dessutom ingående granskats i alla delar av revisorer, advokater (både svenska och amerikanska) inför tre börsintroduktioner.

6. Rättigheterna till de patent som Oasmias verksamhet vilar på har överlåtits till Oasmia enligt särskilda avtal. Dessa förhållanden har tidigare aldrig satts i fråga av revisorer eller advokater, eller marknaden, under löpande granskning, granskning av årsbokslut eller i samband med börsintroduktioner. Åter igen syftar den nya ledningens misstänkliggörande rörande patenten till ingenting annat än att vara en avledningsmanöver.

7. I kommunikén nämns inget om utvecklingen av det skiljeförfarande som påkallades av Oasmia mot huvudägaren Arwidsro Investment AB och Per Arwidsson i december 2018. Däremot indikeras i kommunikén s. 11 att Arwidsro Investment AB och Per Arwidsson ska ha rätt till de omtvistade teckningsoptionerna som var huvudföremålet för prövning i skiljeförfarandet och vilket Oasmia med den tidigare styrelsen motsatte sig. Därmed synes Oasmia, å ena sidan, samt Arwidsro Investment AB och Per Arwidsson, å den andra, ha träffat en förlikning om teckningsoptionerna som utan varje rättslig prövning ger Arwidsro Investment AB och Per Arwidsson en rättsligt sett omotiverad rätt till optionerna. Om så är fallet, har den nya ledningen brutit mot aktiebolagslagen 8 kap. 41 §, första stycket, genom att otillbörligt gynna Arwidsro Investment AB och Per Arwidsson och samtidigt otillbörligt missgynna övriga aktieägare i Oasmia.

8. I kommunikén nämns MGC Capital Ltd:s (”MGC”) betalningskrav, som i kommunikén s. 3 och 21-22 betecknas som grundlösa. Flera veckor före publiceringen av kommunikén ställde MGC krav på betalning och ersättning för skada om sammanlagt ca 315 miljoner kr. Dessa krav är välgrundade. Kraven har uppkommit som en följd av att MGC inte erhållit de aktier som MGC tecknade sig för och tilldelades i en kvittningsemission i Oasmia den 31 oktober 2018. Emissionen beslutades av Oasmias styrelse med ett bemyndigande av Oasmias bolagsstämma. Rätten till aktierna grundades på avtal mellan Oasmia och MGC, när MGC räddade Oasmia från en konkurs i slutet av augusti 2018. Konkursen avvärjdes genom att MGC, i ett läge när Arwidsro Investment AB och Per Arwidsson inte ville medverka till att undanröja konkurshotet, förvärvade Nexttobe AB:s fordring hos Oasmia om ca 110 miljoner kr för 90 miljoner kr. Den större delen av denna fordring, ca 80 miljoner kr, använde MGC i kvittningsemissionen. När beslutet om kvittningsemission upphörde att gälla den 30 april 2019 på grund av att beslutet inte anmäldes till Bolagsverket för registrering, blev fordringen åter igen omedelbart gällande mot Oasmia.

9. Det är i högsta grad motsägelsefullt i kommunikén, att styrelsen på s. 3 och 22 påstår att MGC betalningskrav om 80 miljoner är grundlöst, men samtidigt skuldför samma belopp. I själva verket är det uppenbart, att Oasmia, som tidigare var skyldigt Nexttobe AB 110 miljoner kr, på grund av MGC:s förvärv av denna fordring har en skuld till MGC som nu, efter att beslutet om kvittningsemissionen upphört att gälla, omedelbart måste regleras.

10. MGC andra krav på skadestånd grundas på att MGC orsakades en skada om ca 230 miljoner kr på grund av att MGC inte erhöll de aktier bolaget hade rätt till som en följd av kvittningsemissionen. MGC:s avsikt var att sälja dessa aktier under november 2018, då den vägda snittkursen på Oasmias aktie uppgick till ca 12,94 kr. Hade MGC erhållit sina aktier, hade dessa sålts under november 2018 med en vinst om ca 230 miljoner kr.

11. MGC har inte gjort sig skyldigt till något avtalsbrott i förhållande till Oasmia. Det som anges i kommunikén på s. 22 är vilseledande och grundlöst. MGC har tvärtom fullgjort avtalen och därigenom skyddat Oasmia från konkurshotet.

12. Enligt kommunikén s. 11 ska MGC inte ens ha rätt till de teckningsoptioner som aldrig varit föremål för tvist, samtidigt som PA ges full rätt till de omtvistade teckningsoptionerna.

13. Från den 19 mars till den 30 april 2019 har den nya styrelsen uppburit ett konsultarvode om 1 305 000 kr utöver de normala styrelsearvodena. Det får förutsättas att arvodet utbetalats som lön i enlighet med gällande beskattningsprinciper. I kommunikén synes utgångspunkten vara den motsatta.

Stockholm 2 juli 2019

För mer information:
Bo Cederstrand, Styrelseledamot Alceco International S.A. och tidigare styrelseledamot i Oasmia Pharmaceutical AB
Julian Aleksov, tidigare styrelseordförande Oasmia Pharmaceutical AB
: julian.aleksov@mvcapital.se