• Alcon/

Nu kan patienter i Sverige få behandling med Jetrea® (ocriplasmin) vid VMT (glaskroppsdragning) och makulahål

Report this content
  • Jetrea® innebär ett genombrott för patienter med vitreomakulär traktion (VMT) där nuvarande behandling är kirurgi eller observation, ofta associerad med synskada [1,2]
  • VMT är ett progressivt tillstånd som obehandlat kan hota synen [3,4,5,6]
  • En intravitreal engångsinjektion av Jetrea har visat sig vara effektivt för att släppa på VMT och tillsluta makulahål (jämfört med placebogruppen vid dag 28 (p < 0,001)) [1]

Ögonläkemedelsföretaget Alcon, en division i Novartis koncernen, meddelar idag att Jetrea®, en intravitreal injektion för behandling av vitreomakulär traktion (VMT), och då även i samband med makulahål som har en diameter på upp till 400 mikron [2], finns tillgängligt i Sverige.

Tidigare har det bara funnits två alternativ för patienter med VMT och makulahåll: en observationsperiod och kirurgi, så kallad vitrektomi. Den långa observationsperioden till dess att de visuella symtomen förändras kan leda till att sjukdomen försämras, komplikationer kan uppstå och i visa fall utvecklas till irreversibla synskador. [5,8,9,10,11,12] På grund av risker för komplikationer vid vitrektomi är det oftast patienter som är starkt påverkade av symptomen på VMT och makulahål som opereras. Dessa patienter är oftast i ett senare skede av sjukdomen.[1,2]

Studierna som godkännandet baseras på har publicerats i New England Journal of Medicine och visar att patienter som behandlades med Jetrea uppvisade positiva resultat beträffande frigörande av dragningar (traktioner) och tillslutande av makulahål jämfört med placebogruppen vid dag 28. [1] Vid dag 28 hade 26,5 % av de patienter som behandlades med Jetrea frigjort dragningar (jämfört med 10,1 % i placebogruppen [P < 0,001]). [1] Dessutom uppvisade 40,6 % av patienterna som behandlades med Jetrea en tillslutning av makulahål vid dag 28 (jämfört med 10,6 % i placebogruppen [P < 0,001]). [1]

De vanligaste biverkningarna med Jetrea i kliniska studier (> 2 %) omfattade: fläckar i synfältet, fotopsi, konjunktival blödning, injektionsrelaterad ögonsmärta, dimsyn, minskad synskärpa, och retinalt ödem. Dessa biverkningar ansågs i allmänhet milda till måttliga och löstes utan komplikationer. [1]

Alcon har förvärvat rättigheterna att marknadsföra Jetrea utanför USA från det belgiska bioläkemedelsföretaget ThromboGenics. ThromboGenics marknadsför läkemedlet i USA.

För mer information kontakta:

Anne Wästgård, Market Access Manager, Alcon Sverige

anne.waestgaard@alcon.com

Jetrea® (ocriplasmin)

Jetrea är en rekombinant form av humant protein (plasmin) som siktar in sig på de proteinfibrer som orsakar onormala dragningar mellan glaskroppen och gula fläcken. Genom att lösa upp dessa proteiner hjälper Jetrea glaskroppen att släppa från gula fläcken, frigöra dragningarna orsakade av VMT och hjälpa till att tillsluta makulahålet (om ett sådant finns). [2,8] Denna engångsinjektion har visat sig ge snabba resultat vid behandlingen av VMT och då även i samband med makulahål som har en diameter på upp till 400 mikron. [1,2]

VMT och makulahål

När vi blir äldre lossnar glaskroppen (det geléliknande material som hjälper till att upprätthålla ögats runda form) naturligt från näthinnan (det ljuskänsliga lager av vävnad som sitter på baksidan av ögongloben).[14] Hos vissa människor hänger dock glaskroppen kvar vid näthinnan, i synnerhet i gula fläcken (den del av näthinnan som ansvarar för den centrala syn som behövs för vardagliga sysslor som t.ex. att köra bil, läsa och känna igen ansikten). Detta kallas vitreomakulär adhesion.[9] Dessa områden av vitreomakulär adhesion kan utöva en "dragningskraft" på gula fläcken, ett tillstånd som kallas för vitreomakulär traktion (VMT). VMT kan leda till bildandet av ett hål i gula fläcken.[2,14] VMT är ofta den bakomliggande orsaken till progressiva synhotande symtom och irreversibel synförlust.[3,4,5,6]

Alcon

Alcons innovationer hjälper människor i alla åldrar att se klarare. Företaget satsar på forskning och flyttar kontinuerligt fram gränserna för vad som är möjligt inom ögonområdet och har avancerade läkemedel för glaukom, ögoninfektioner och inflammationer, okulära allergier, torra ögon samt även för öroninfektioner.

Alcon har 23 000 medarbetare som varje dag är engagerade i att bevara och förbättra människors syn. Det nordiska huvudkontoret finns i Köpenhamn og total er der knap 200 anställda i Norden.
Sammanslagningen mellan Novartis och Alcon skedde 2011. Alcons produkter finns på 180 olika marknader och är representerade i 75 länder.

Referenser
1.     Stalmans P, Benz MS, Gandorfer A et al. Enzymatic vitreolysis with ocriplasmin for vitreomacular traction and macular holes. N Engl J Med 2012;367:606–615
2.     Jetrea® Summary of Product Characteristics. ThromboGenics NV. Belgium
3.     Schneider EW, Johnson MW. Emerging nonsurgical methods for the treatment of vitreomacular adhesion: a review. Clin Ophthalmol. 2011;5:1151-1165