Nya linser korrigerar dina synfel – patienten väljer själv

Report this content

Glasögon kan vara på väg att bli historia för patienter som opereras för grå starr. Forskningen har under de senaste åren uppvisat stora framsteg, och nu finns det linser som korrigerar både astigmatism och fungerar så att personen slipper läsglasögon för resten av livet.

Själva operationen vid grå starr beskrivs ibland som lindrigare än att gå till tandhygienisten.

Det finns i dagsläget tre sorters linser att välja med. Det första är den basala linsen, och med den kan man även passa på att korrigera närsynthet eller långsynthet. Nästa sort är en lins som hjälper mot astigmatism, den kallas för torisk lins. Personen med astigmatism behöver då inte slipade glasögon mer, utan det räcker med enkla läsglasögon. Den tredje varianten är en så kallad multifokal lins. De fungerar så att ögat ser både på långt och på kort håll utan några glasögon alls.

Grå starr är en åldersförändring i ögats biologiska lins, som drabbar alla människor i någon grad förr eller senare i livet. Sjukdomen uppkommer vanligast hos personer över 60 år, men individer i alla åldrar kan drabbas. Förloppet är smygande. Som regel utvecklas sjukdomen snabbare ju yngre man är.

2011 opererades cirka 92.000 patienter för grå starr. I Stockholms läns landsting och i Region Halland kan patienter lägga till en summa då de opereras i landstingets regi, patienten betalar mellanskillnaden mellan den basala linsen och de lite mer avancerade varianterna av linser. Systemet heter Co-Payment, det vill säga medfinansiering. I övriga landsting i Sverige får patienten antingen nöja sig med den basala linsen, eller stå för hela operationskostnaden själv inom den privata sjukvården om de vill ha en annan lins.

Om valet för en patient hittills stått mellan traditionella dagslinser eller månadslinser, går det nu att välja ”livslinser”, linser som även korrigerar synfelen för resten av livet.

Att byta lins i ögat går bara att göra en gång, det är nästan omöjligt att byta ut en artificiell lins. Därför är det viktigt att valet blir rätt från början.

VIDEO Round Table diskussion Co-Payment

Vill du veta mera, vänligen kontakta:

Jörgen Åberg
Head of Market Access Nordics
Alcon AB
Tel: +45- 21 35 85 33
Email: jorgen.aaberg@alconlabs.com

Malin Westerberg
Försäljningschef
Alcon Sverige AB
Email:malin.westerberg@alconlabs.com

Om Alcon

Alcon är världens största renodlade ögonvårdsföretag. Alcon bedriver forskning, utveckling och produktion av läkemedel för ögonvård samt instrument och produkter för ögonkirurgi. Alcon Sverige AB är ett helägt dotterbolag till amerikanska Alcon Laboratories, som i tur ingår i schweiziska Novartis, ett av de största globala företagen inom läkemedel och sjukvårdsutrustning. Alcon finns i 180 länder och sysselsätter omkring 12 000 personer över hela världen, varav 170 arbetar i den nordiska organisationen med kontor bland annat i Alvik, Stockholm.