Lag på alkometer i bil och båt

Report this content

Under sommarmånaderna får svensken mer kontinentala alkoholvanor – det säljs 40 % mer alkohol på systemet jämfört med första kvartalet. Ofta ser man gäster på uteserveringarna som äter dagens lunch med ett iskallt glas rosé till. Inget konstigt alls men det kräver lite mer av alla som har bilen eller båten med sig. Och vill man vara helt säker bör man testa sig med en alkometer innan man sätter sig bakom ratten – 0,2 promille känner man inte av.

Så hur gör man, hur ska människor börja använda sig av en alkometer  utan att behöva införa en lag? Det måste vara enkelt och diskret att testa sig. Ett alternativ skulle kunna vara instrumentet iBAC, en bränslecellsbaserad alkometer som är liten och trådlöst ansluten till en smart telefon. iBAC är det första svenska instrument som får högsta betyg i Motorförarnas Helnykterhetsförbunds (MHF) och som samtidigt är liten och smidig.

- Problemet med dagens alkomätare är att de är stora, fula och dyra, men vår iBAC kan man t o m ha på nyckelknippan. Vi har tagit fram en snygg lösning som har högsta tillförlitlighet men också är kopplad till smartphonen vilket ger helt nya möjligheter. Nu är den äntligen ute på marknaden efter många års utvecklingsäger innovatören Miguel Arias på svenska Alcosystems.

Många av marknadens alkometrar ger felaktiga utslag, instrumentet måste vara tillförlitligt på låga nivåer – som det handlar om efter 1 eller 2 glas vin till maten under en kväll. Därför har Motorförarnas Helnykterhetsförbunds (MHF) ett ackrediterat testlaboratorium som utför grundliga tester på marknadens alla instrument.

- Vi jobbar på att få ut våra kvalitetstester till återförsäljare och konsumenter så vi kan plocka bort de instrument på marknaden som inte håller måttet. Många i trafiken har testat sin promille, blivit godkända av sin alkometer och åker iväg i godan tro att allt är i sin ordning säger Tomas Jonsson, chef på Motorförarnas Helnykterhetsförbunds (MHF) Test Lab.

Kalla fakta om alkohol i trafiken

Det centrala nervsystemet bedövas av alkoholen. Därför blir samspelet mellan muskler och nerver sämre.

Hälften av de personbilsförare i åldern 15-24 år som omkommer i singelolyckor är påverkade av alkohol.

Cirka 20 procent av de omkomna personbilsförarna hade alkohol i blodet.

Varje år dör cirka 70 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor.

Mer än var tredje ung förare som dödas i trafiken är onykter.

Hälften av singelolyckorna med dödlig utgång är alkoholrelaterade.

Var tredje mopedist som dödas är onykter.

Källa (snabbfakta): Trafikverket

Miguel Arias, VD

mobil: +46 733246121
miguel.arias@alcosystems.se
www.alcosystems.se

Om Alcosystems

Alcosystems är ett innovationsbolag baserat i Stockholm, grundat 2007. Bolaget ägs av grundaren samt av privata investerare. Målet är att tillhandahålla exakta alkomätare i en liten attraktiv design med mobil uppkoppling.

Alkomätaren iBAC har löst utmaningen med hög noggrannhet i en liten förpackning med patenterad bränslecellsteknologi.

www.alcosystems.se

Taggar:

Snabbfakta

Det centrala nervsystemet bedövas av alkoholen. Därför blir samspelet mellan muskler och nerver sämre.
Twittra det här
Hälften av de personbilsförare i åldern 15-24 år som omkommer i singelolyckor är påverkade av alkohol.
Twittra det här
Cirka 20 procent av de omkomna personbilsförarna hade alkohol i blodet.
Twittra det här
Varje år dör cirka 70 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor.
Twittra det här
Mer än var tredje ung förare som dödas i trafiken är onykter.
Twittra det här
Hälften av singelolyckorna med dödlig utgång är alkoholrelaterade.
Var tredje mopedist som dödas är onykter. Källa: Trafikverket

Citat

Problemet med dagens alkomätare är att de är stora, fula och dyra, men vår iBAC kan man t o m ha på nyckelknippan. Vi har tagit fram en snygg lösning som har högsta tillförlitlighet men också är kopplad till smartphonen vilket ger helt nya möjligheter. Nu är den äntligen ute på marknaden efter många års utveckling.
innovatören Miguel Arias på svenska Alcosystems.