Nu finns det en svensk alkomätare till iPhone

Report this content

Svenska alkomätaren iBAC med tillhörande app ger exakta promilleresultat och säkrar upp resultaten med bild och GPS-position. Med professionell nivå och säkra värden kan allt ifrån yrkeschaufförer till semesterfirare använda appen.

I en värld där vi har över 10 miljarder uppkopplade enheter och kraven på smarta lösningar blir större och större passar det bra att Alcosystems, ett svenskt innovationsföretag, tar steget fullt ut och presenterar en alkomätare uppslukad i molnet. Något som de största aktörerna i branschen endast siar om i sina framtidsvisioner. Alcosystems är godkända och finns i Apples App Store, Google Play och har företagslösningar i Microsofts molnplattform Windows Azure.

iBAC är en mycket tillförlitlig alkomätare som är bråkdelen så stor som konkurrenterna, och en förutsättning för att man ska använda en alkomätare är att den alltid finns till hands, t.ex. på nyckelknippan. Kopplingen till smartphone öppnar oändliga möjligheter, och förutom proffsanvändning så kommer mycket ske inom konsumentappar ungefär som det gjort på träningssidan, säger innovatören Miguel Arias på svenska Alcosystems.

iBAC är en bränslecellsbaserad alkometer som är liten, exakt och trådlöst ansluten till en smartphone. Redan idag används den professionellt i amerikanska fångvården och i svenska missbruksenheter. Appen som är enkel att använda kommunicerar och lagrar resultatet direkt i telefonen vid privat bruk eller i en molntjänst vid professionellt bruk. Genom fototagning, GPS-position och avscanning av andra enheter i närheten vid själva blåset kan man enkelt säkerställa att rätt person blåser.

I många yrken är det förödande om alkolåset krånglar och bilen inte går att starta – men kvalitetssäkringen vill man ändå ha. Istället kan chaufförerna med iBAC-lösningen ha schemalagda blås innan, under och efter avslutat arbetspass, en lösning som passar där det är extra viktigt med nolltolerans av alkohol i arbetet såsom piloter, poliser, brandmän, tågförare, yrkesförare, läkare, ambulanspersonal, m fl. Appen och alkomätaren är mycket enkla och intuitiva att använda, och kommunikationen mellan dem sköts trådlöst via Bluetooth.

Miguel Arias, VD

Email: miguel.arias@alcosystems.se

www.alcosystems.se

Om Alcosystems AB

Alcosystems är ett svenskt innovationsbolag vars mål är att tillhandahålla exakta alkomätare i en liten attraktiv förpackning med mobil koppling. Bolaget grundades 2007, ägs av grundaren samt av privata investerare och har kontor i Stockholm.

Alcosystems alkomätare iBAC erbjuder en mobil lösning som gör det möjligt att med hög kvalitet hålla kontroll över individers alkoholkonsumtion. iBAC består av tre huvudkomponenter; en liten alkomätare med patenterad bränslecellsteknologi med hög noggrannhet som mäter en persons koncentration av alkohol i blodet med hjälp av utandning, en app som körs i en smartphonen, för analys, beräkning och visualisering av mätvärdet, samt vid professionellt bruk en molntjänst som tar emot mätvärdet.

www.alcosystems.se

Taggar:

Snabbfakta

Den svenska alkomätaren iBAC har hög noggrannhet i liten förpackning med patenterad bränslecellsteknologi.
En vanlig dag i Sverige kör det ca 15 000 onyktra på våra vägar.

Citat

iBAC är en mycket tillförlitlig alkomätare som är bråkdelen så stor som konkurrenterna, och en förutsättning för att man ska använda en alkomätare är att den alltid finns med, t.ex. på nyckelknippan.
Miguel Arias, VD Alcosystems AB