Alecta höjer engångspremier vid PRI-inlösen

Alecta höjer arbetsgivarnas engångspremier vid PRI-inlösen av förmånsbestämd ålderspension. Åtgärden är en anpassning av engångspremierna till rådande nivå för långa marknadsräntor.

Höjningen av engångspremierna sker den 1 november 2011 och innebär att kostnaden för en genomsnittlig PRI-inlösen av förmånsbestämd ålderspension blir ca 15 procent högre. Även engångspremier vid förmånsbestämda avgångspensioner påverkas av premiehöjningen. Försäkring tecknad med engångspremie medges tidigast den 1 november 2011 och sker därmed enligt den nya premienivån.

– Vi har att förhålla oss till det ränteläge som råder och anpassar nu nivån på de engångspremier vi debiterar kundföretagen som en följd av marknadsläget. De löpande premierna lämnas tills vidare oförändrade. Att justera dem är en åtgärd som tar längre tid att genomföra och som kommer att aktualiseras om det nuvarande ränteläget blir bestående, säger Alectas vice vd Katarina Thorslund.

Fakta PRI-inlösen
PRI-inlösen hos Alecta innebär att en arbetsgivare som tidigare valt att skuldföra sitt pensionsåtagande kan minska eller lösa in sin pensionsskuld. För att göra detta betalar arbetsgivaren en engångspremie till Alecta. Engångspremien inklusive Alectas framtida avkastning ska täcka alla framtida pensionsutbetalningar.

Fredrik Palm, chefaktuarie, Alecta
Tel: 08-441 63 16, fredrik.palm@alecta.se

Johan Anderson, presschef, Alecta
Tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom en god avkastning och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 470 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,9 miljoner privatkunder och 32 000 kundföretag.