Alecta köper handelsfastighet i Jönköping

Alecta har köpt handelsfastigheten Vakten 1 i Jönköping av ELL-EFF Fastigheter AB, som är ett helägt dotterbolag till Länsförsäkringar Jönköping. Priset uppgår till 111 miljoner kronor.

Fastigheten, som ligger granne med IKEA inom A6-området, är uthyrd till Elgiganten och har en yta på cirka 5 300 kvm. Den är upplåten med tomträtt och tillträds den 1 juni 2010. Alecta äger sedan tidigare köpcentrumet A6 Center och en stor del av A6-området.

– A6 har en dominerande position inom handel i Jönköpingsregionen och med förvärvet stärker vi vår närvaro ytterligare, säger Kent Jonsson, Alecta.

För mer information, kontakta gärna

Kent Jonsson, Chef Fastigheter Sverige Alecta, +46 70 579 93 88

Thorbjörn Tjäder, VD ELL-EFF Fastigheter AB, +46 708 711 937

Alecta har förvaltat tjänstepensioner sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom att ha en bättre avkastning än branschen och dessutom de lägsta kostnaderna. Vi förvaltar cirka 465 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,8 miljoner privatkunder och 30 000 kundföretag.