Alecta köper tre handelsfastigheter av Sjaelsö

Alecta har köpt tre handelsfastigheter av fastighetsutvecklaren Sjaelsö Sverige AB. Fastigheterna, som är belägna i Helsingborg, Åkersberga och Borås, har en uthyrningsbar yta på drygt 30 000 kvm. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 427 miljoner kronor.

Fastigheten i Helsingborg färdigställdes vid årsskiftet och innehåller en 9 100 kvm stor butik för Coop Forum och en bensinstation. Tillträde sker den 1 april 2010. I Åkersberga ska en ny handelsplats på totalt 13 000 kvm byggas. Första etappen, som omfattar 10 000 kvm är uthyrd till Coop Forum m fl. Den nya handelsplatsen beräknas vara fullt utbyggd och öppna hösten 2011. I Borås utvecklar Sjaelsö en handelsplats på 20 000 kvm. Alecta har köpt en första etapp på 10 000 kvm, som är uthyrd till City Gross. Butiken är färdig för inflyttning våren 2011. Förvärvet avseende fastigheterna i Åkersberga och Borås är villkorade av ny detaljplan och bygglov. För mer information, kontakta gärna Kent Jonsson, chef Alecta Fastigheter Sverige, 070-579 93 88 Jan Björk, chef Alecta AM Fastigheter Sverige, 070-325 51 53