Alecta lanserar webbaserad sömn- och stresshjälp

I samarbete med Stressforskningsinstitutet och Torbjörn Åkerstedt och Aleksander Perski satsar tjänstepensionsföretaget Alecta på forskning inom stress och sömn. Genom att stödja forskning om vad som skapar ohälsa och hälsa i arbetslivet har vi fått ny kunskap inom dessa områden.

Statistik visar att 20 procent av alla nyanmälda sjukfall har diagnosen reaktion på stress. Det anser Alecta är oroväckande. Därför har vi valt att finansiera forskning om hälsa, och lanserar ett webbaserat självhjälpsverktyg baserat på de senaste forskningsrönen.

- Vår internetsatsning är tänkt att vara en hjälp till självhjälp och att fungera förebyggande. Där kan man mäta sin egen sömn- och stressnivå och utifrån hur man svarar få konkreta råd, berättar Paulin Larsen, Alecta.

Mycket av det nya i forskningen handlar om att påvisa kombinationen stress och sömn, och vilken påverkan den har på vår hälsa.

- Det vi vill lyfta fram är att vi inte kan ta itu med stress utan att lösa en sömnproblematik, och tvärtom. Vi fokuserar mindre på hur mycket stress man tål och hur mycket sömn man behöver, för att istället rikta fokus på balansen mellan stress och återhämtning. Hypotesen är att man klarar ganska stark belastning, under ganska lång tid, om man bara kompenserar med tillräcklig återhämtning, säger Torbjörn Åkerstedt.

De här sambanden finns naturligtvis med i det webbaserade verktyg som Alecta tagit fram i samarbete med Torbjörn Åkerstedt och Aleksander Perski.

- Självhjälp på nätet är en vanlig metod inom kognitiv beteendeterapi (KBT). Många blir hjälpta på det sättet. Vi tror att internet kan vara en stor hjälp för många, säger Aleksander Perski.

Läs mer och gör testen
Sömn- och stresstesten med fördjupning och tips hittar du på www.alecta.se.

Torbjörn Åkerstedt är professor vid och föreståndare för Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet . Han är författare till ”Goda Sömnboken: hur du får en bättre sömn” (2008) tillsammans med Helene Wallskär. Han är också publicerad i Scandinavian Journal of Work, Environment and Health vid ett flertal tillfällen.

Aleksander Perski är docent vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet. Han har skrivit boken ”Duktighetsfällan: en överlevnadsbok för prestationsprinsessor” (2008).

För mer information, kontakta gärna
Paulin Larsen, Alecta, 08 - 441 61 54
paulin.larsen@alecta.se

Torbjörn Åkerstedt, Professor, Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet