Alecta Optimal Pension avkastade 16,8 procent

Alecta Optimal Pension gav en avkastning på 16,8 procent under 2012. Alecta Optimal Pension har därmed slagit index för jämförbara fondprodukter med 20 procentenheter under de senaste fem åren.

Alectas tjänstepensionsprodukt Alecta Optimal Pension gav en avkastning på 16,8 procent under 2012. Det är 9,2 procentenheter mer än Morningstars index för fondprodukter med jämförbar placeringsrisk och tillgångsfördelning.

– 2012 var gynnsamt där vi fick bra betalt för vår uthållighet och även fattade framgångsrika beslut om tillgångsfördelning. Framför allt hade vi ett mycket bra år för vår aktieförvaltning men även ränteförvaltningen gjorde ett strålande resultat, säger Per Frennberg som är Alectas chef för Kapitalförvaltning.

De senaste fem åren är avkastningen för Alecta Optimal Pension 25,7 procent eller 4,7 procent i genomsnittlig årlig avkastning. Det är cirka 20 procentenheter mer än jämförelseindex under den senaste femårsperioden eller 3,7 procentenheter mer i genomsnitt per år.

– Vi är mycket nöjda med att ha kunnat leverera en god real avkastning de senaste fem åren, trots att vi genomlevt den värsta finanskrisen sedan 1930-talet. Det visar att Alectas kapitalförvaltningsmodell med en intern, uthållig, kostnadseffektiv och aktiv förvaltning står sig väl i konkurrensen med andra leverantörer inom tjänstepensionsområdet, säger Per Frennberg.

Mer om Alecta Optimal Pension
Alecta Optimal Pension är förvalsalternativet för ITP1 och ITPK som är de premiebestämda delarna av avtalsområdet ITP för privatanställda tjänstemän. Alecta Optimal Pension startade för drygt fem år sedan. Det är en modern traditionell försäkring med egenskaperna god avkastningsförmåga, långsiktigt finansiellt hållbar, kostnadseffektiv att förvalta och enkel för pensionssparare att vara kunder i. Idag förvaltas drygt 22 miljarder kronor åt 600 000 kunder i Alecta Optimal Pension.

För mer information, kontakta gärna
Staffan Ström, informationschef, Alecta, 08-441 97 45, staffan.strom@alecta.se
Johan Anderson, presschef, Alecta, 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom en god avkastning och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 509 miljarder kronor åt våra ägare som är 2 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.

Taggar: