Alecta Optimal Pension vässas ytterligare

I april lanserar Alecta en ny tjänst som gör det möjligt för kunderna att själva välja placeringsinriktning för sin Alecta Optimal Pension. Tjänsten skapar möjligheter att påverka, men inget tvång. Förvalsalternativet är oförändrat. Alecta Optimal Pension fortsätter sätta standarden för de nya moderna traditionella försäkringsprodukter som utvecklats de senaste åren.

Tjänstepensionsföretaget Alecta förbättrar ytterligare den moderna versionen av traditionell livförsäkring, Alecta Optimal Pension. Det blir nu möjligt att välja placeringsinriktning i form av andel aktier innan pension och när pensionen börjar betalas ut. Förändringarna innebär en ny standard för traditionell försäkring och stärker konkurrenskraften ytterligare mot fondportföljer, utöver redan väsentligt lägre avgifter.

– Alecta ligger i framkant av utvecklingen av moderna traditionella livprodukter. Vi adderar möjligheter till individuella val samtidigt som vi värnar om den enkelhet många kunder efterfrågar. Allt till samma låga avgifter. Det är banbrytande, säger Pär Ola Grane, produktägare för Alecta Optimal Pension.

De nya möjligheterna i Alecta Optimal Pension öppnas för kunderna den 11 april. Kunder som själva vill vara aktiva kan då välja mellan tre olika placeringsinriktningar med 10, 40, eller 60 procent aktier. Förvalet, som är oförändrat, innebär en placeringsinriktning om 60 procent aktier innan pension och 40 procent aktier under utbetalningstiden.

– Det är viktigt att komma ihåg att vi fortfarande tycker att de förvalda placeringsinriktningarna är bra för våra kunder. Men ingen vill känna sig inlåst och känslan är viktig. Kunder som vill minimera sin risk eller som tror på ett kraftigt börsfall kan välja att säkra sitt kapital genom att gå ned i aktieandel. Kunder med en stark tro på aktiemarknaderna kan under utbetalning ha fortsatt möjlighet till den goda avkastning de vant sig vid under intjäning, säger Pär Ola Grane.

Möjligheten att ändra placeringsinriktning påverkar inte avgiften på Alecta Optimal Pension som med 0,10 procent i försäkringsavgift och 0,03 procent i kapitalförvaltningskostnad inom ITP behåller ställningen som en av de lägst prissatta sparprodukterna på marknaden.

För mer information, kontakta gärna
Pär Ola Grane, produktägare, Alecta, tel: 08-441 72 87
Johan Anderson, presschef, Alecta, tel: 070-288 68 11

Alecta har förvaltat tjänstepensioner sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom att ha en bättre avkastning än branschen och dessutom låga kostnader. Vi förvaltar cirka 500 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,8 miljoner privatkunder och 30 000 kundföretag.

Taggar: