Alecta populärast i ITP-valet

Tjänstepensionsföretaget Alectas produkt Alecta Optimal Pension är den mest valda produkten bland unga tjänstemän.

Alecta Optimal Pension är den mest valda produkten i ITP-valet. Det visar valstatistik från Collectum. Premierna som fördelats i det första valet uppgår till 403 miljoner kronor. Av dessa premier hamnar mer än 70 procent hos Alecta.

Alecta Optimal Pension erövrar 25 procent av de aktiva valen. Enligt en undersökning av Collectum var det dessutom 5 procent som medvetet avstod att välja för att deras premier skulle hamna hos Alecta. Det innebär att Alecta är det mest populära bolaget.

– Konkurrensutsättningen har ökat Alectas marknadsandel. Vi har nått en högre andel av marknaden i det nya konkurrensutsatta valet än vi hade i den gamla ITP-planen, säger Alectas vd Tomas Nicolin.

– Jag tackar alla som aktivt har valt Alecta för visat förtroende. Samtidigt vill jag gratulera alla ickeväljare till ett val som innebär att även deras pengar mår bra hos oss. Alecta Optimal Pension är en produkt som står sig väl i jämförelse med alla valbara alternativ. Nu gäller det att vi lever upp till förväntningarna genom att jobba för hög avkastning, låga avgifter och ge en bra service, säger Tomas Nicolin.

Fakta om Alecta Optimal Pension
Lägst avgifter: 0,14 procent av kapitalet.
Portföljfördelning: 60 procent aktier, 10 procent fastigheter, 30 procent räntebärande.
All avkastning fördelas månadsvis till kunden.
Ingen avgift vid flytt.
Garanterar minst pengarna tillbaka.

För mer information, kontakta gärna
Tomas Nicolin, vd, Alecta, telefon: 08-441 60 50
Cecilia Lager, marknadsdirektör, Alecta, telefon: 08-441 69 01, 070-666 59 41