Alecta prisas för enkel pensionsinformation

Idag mottog Alectas pensionsekonom Eva Adolphson en hedersutmärkelse av Pensionsakademin inom Statens Pensionsverk, för rapporten ”Vem tjänar på krångliga pensioner?”.

I augusti förra året presenterade tjänstepensionsföretaget Alecta rapporten ”Vem tjänar på krångliga pensioner?”. Rapporten är skriven av Alectas pensionsekonom Eva Adolphson och Jonas Hellman, samhällsanalytiker från United Minds. I rapporten redovisades mätningar av spararnas låga kunskaper om sitt pensionssparande. Författarna föreslog också fem åtgärder för att göra pensioner mindre krångligt (se nedan).

Statens Pensionsverks Pensionsakademin arbetar för en mer begriplig och enkel pensionsinformation. Varje år delar akademin ut Guldkanten för att premiera insatser som gör pensionsinformation mer begriplig. Alecta fick Guldkanten 2005. I år uppmärksammas Alectas rapport med en ”hedersutmärkelse”.

– Det är mycket roligt att få just detta pris, säger Alectas pensionsekonom Eva Adolphson, en av rapportförfattarna.
– Få saker är viktigare för vår bransch än att göra systemet och branschen mindre krånglig och det är en viktig del av mitt uppdrag som pensionsekonom. Vi planerar att göra mycket mer i den riktningen framöver. Det är inte pensionsbolag med låga avgifter som tjänar på att systemet är krångligt, utan snarare de som på ett eller annat sätt bidrar till onödigt höga avgifter, säger Eva Adolphson.

Följande fem åtgärder förs fram i rapporten:
1. Slopa pensionsprognoserna
2. Enhetliga pensionsbesked!
3. Skapa gemensamt pensionsspråk
4. Sluta skicka dubbla pensionsbesked
5. Förenkla kollektivavtalen för de kommun- och landstingsanställda

Beställ gärna rapporten på www.alecta.se

För mer information, kontakta gärna
Eva Adolphson, pensionsekonom, Alecta, telefon: 08-441 62 42, 070-726 62 42
Johan Anderson, presschef, Alecta, telefon: 08-441 68 11, 070-288 68 11