• Alecta/

Alecta sätter av nio miljarder kronor och tar höjd för att vi lever ännu längre

Vi blir allt friskare och lever längre som pensionärer. Alecta sätter därför av nio miljarder kronor och tar höjd för en ökad livslängd. Samtidigt fortsätter bolagets driftskostnader att minska. Avkastningen under första halvåret blev 3 procent trots oroliga marknader.

Alectas totalavkastning blev 3,0 procent under första halvåret 2010 och den genomsnittliga avkastningen under de senaste fem åren uppgick per halvårsskiftet till 5,2 procent. Senast tillgängliga siffror visar att Alecta ligger 0,4 procentenheter per år högre än branschens femårsgenomsnitt för avkastningen. Den kollektiva konsolideringen för förmånsbestämda försäkringar var vid periodens slut 134 procent och Alectas solvensgrad 152 procent. Alecta Optimal Pension gav trots svaga aktiemarknader under första halvåret en avkastning på 1,7 procent.

Ökad livslängd
Ökande livslängd hos Alectas försäkrade innebär att det krävs ett större pensionskapital i livsvariga förmånsbestämda pensioner. Alecta kommer efter en översyn av sina antaganden att anpassa de premier arbetsgivarna betalar för pensionsförmånerna i ITP 2. Eftersom premienivån för befintliga försäkringsförmåner är garanterad sätter Alecta av nio miljarder kronor för att täcka den framtida kostnadsökningen för dessa.

Omval ITPK
- Det är positivt att vi genom Alecta Optimal Pension kan erbjuda nära hälften av de försäkrade som var föremål för omvalet det alternativ som har lägst avgift i kombination med förmågan att ge en konkurrenskraftig avkastning, säger Alectas vd Staffan Grefbäck.

Tydlig minskning av kostnaderna
Alectas driftskostnader fortsätter att minska som en följd av det besparingsprogram som sjösattes 2009. Vid halvårsskiftet uppgick förvaltningskostnadsprocenten till 0,20, vilket kan jämföras med 0,24 vid senaste årsskiftet. Motsvarande nyckeltal för den del av Alectas verksamhet som berör pensionsprodukter var 0,14 vid halvårsskiftet.

Läs rapporten
Halvårsrapporten finns i sin helhet på vår hemsida, alecta.se.

För mer information, kontakta gärna
Staffan Grefbäck, vd, 08-441 65 62
Presskontakt 070-288 68 11

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom att ha en bättre avkastning än branschen och dessutom låga kostnader. Vi förvaltar drygt 465 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,8 miljoner privatkunder och 30 000 kundföretag.