Alectas konsolidering kraftigt förstärkt under första halvåret

Alecta har klarat finanskrisen bra. Konsolideringen steg med 23 procentenheter under första halvåret 2009 och uppgick vid halvårsskiftet till 135 procent.

Alectas avkastning var 5,1 procent under andra kvartalet och blev totalt sett 2,2 procent under det första halvåret. I genomsnitt de senaste fem åren har avkastningen varit 5,2 procent. Den kollektiva konsolideringsnivån för förmånsbestämda försäkringar steg från 112 procent vid årsskiftet till 135 procent den sista juni. Konsolideringen låg därmed väl inom konsolideringspolicyns fastställda intervall på 125-155 procent. - Alectas finansiella ställning påverkades positivt även under andra kvartalet av den stabilisering som ägde rum på finansmarknaderna med stigande aktiemarknader som följd, säger Staffan Grefbäck, vd på Alecta. Värdet av bolagets tillgångar jämfört med de garanterade utfästelserna till kunderna, den så kallade solvensgraden, var 156 procent vid periodens slut, vilket är en ökning från 128 procent vid årsskiftet. Den stärkta finansiella ställningen innebär att Alectas långsiktiga förmåga att skapa en fortsatt hög avkastning har förbättrats, vilket är gynnsamt för bolagets kunder bland såväl företag som privatpersoner. Avkastningen i Alectas premiebestämda produkt, Alecta Optimal Pension, som har en högre andel aktier än Alectas totala portfölj, uppgick för första halvåret till 6,8 procent. För en genomsnittlig sparare med månatliga inbetalningar i Alecta Optimal Pension har kapitalet ökat med 7,6 procent under samma period. Alecta Optimal Pension har fortlöpande en konsolidering på cirka 100 procent eftersom över- eller underskott fördelas till kunderna månadsvis. Alectas förvaltningskostnadsprocent, beräknad som driftskostnaderna i förhållande till förvaltat kapital, uppgick på rullande tolvmånadersbasis till 0,34. För pensionsprodukterna uppgick förvaltningskostnadsprocenten till 0,23. Nyckeltalet påverkas fortfarande av den nedjustering av värdet på det nya försäkringssystemet som gjordes under tredje kvartalet 2008. Som en förberedelse inför nästa ITP-upphandling genomför Alecta ett besparingsprogram. Programmet innebär bland annat en personalneddragning på omkring 10 procent, en minskning av antalet konsulter och en utvidgad outsourcing av IT-driften. - Besparingsprogrammet är ett viktigt steg i vår målsättning att Alecta uthålligt ska erbjuda branschens lägsta avgifter. Det stärker vår konkurrenskraft inför kommande upphandlingar. Kunder i ett ömsesidigt bolag som Alecta har rätt att förvänta sig att verksamheten bedrivs så effektivt som möjligt. Låga avgifter är en säker källa till högre pensioner för alla som ska göra ett pensionsval, säger Staffan Grefbäck, vd på Alecta. Läs delårsrapporten i sin helhet på http://www.alecta.se/Privatkunder/Siffror-och-resultat/Delarsrapport/ För mer information, kontakta gärna Staffan Grefbäck, vd, Alecta, telefon: 08-441 65 62 Lena Bivner, presschef, telefon 070 – 288 68 11