Alectas kostnader lägst i branschen

Alecta utmärker sig bland livbolagen när det gäller låga kostnader. Samtidigt är avkastningen 5,1 procent under årets tre första kvartal.

Alecta har sänkt driftskostnaderna för sina pensionsprodukter ytterligare från en redan låg nivå. Förvaltningskostnadsprocenten uppgick under de tre första kvartalen 2006 till 0,12. Det är en fortsatt förbättring från första halvårets nivå på 0,13.
– Det innebär att vi har de lägsta kostnaderna av våra konkurrenter. Våra egna kostnader är dock ännu lägre. Hittills har Collectums kostnader och kostnaderna för parternas informationsmedel redovisats genom Alecta. Från och med nästa år sker finansieringen av detta på ett nytt sätt. Skulle vi redan nu ta bort dem blir förvaltningskostnadsprocenten 0,10. Med den justeringen kan spararna lättare jämföra våra kostnader med de andra livbolagens kostnader, säger Alectas vd Tomas Nicolin.

Alectas totalavkastning uppgår till 5,1 procent hittills under 2006. Den främsta förklaringen ligger i stigande börskurser under det tredje kvartalet.
– Det är en bra avkastning för den här perioden men ännu viktigare är det att se på vår förmåga att skapa långsiktig avkastning. Under den senaste femårsperioden har vi nått en genomsnittlig avkastning på 6,6 procent per år, säger Tomas Nicolin.

Marknaden för tjänstepensioner är i förändring i och med den nya premiebaserade ITP-planen. Alecta är ett av de livbolag som deltar i upphandlingen.

Fakta om förvaltningskostnadsprocent
Förvaltningskostnadsprocenten är det nyckeltal som visar ett livbolags driftskostnader i förhållande till det förvaltade kapitalet.

Tomas Nicolin, vd, Alecta, 08-441 60 50
Cecilia Schön Jansson, informationsdirektör, Alecta, 08-441 93 50, 070-526 93 50