Alectas tillgångar har aldrig varit större

Uppgifter i Dagens industri gör gällande att Alectas solvens är låg och redaktionen använder uttrycket ”kassan sinar”. I själva verket är Alectas tillgångar större än någonsin.

Artikeln i Dagens industri handlar dels om Alectas solvens, dels om Alectas premiesättning.

Om den finansiella ställningen
Alectas solvens var vid senaste månadsskiftet 125 procent. Bolagets tillgångar har utvecklats positivt i år och befinner sig en bit över 500 miljarder kronor. Den främsta finansiella risken i bolaget – fallande obligationsräntor – har minskat påtagligt genom Finansinspektionens beslut igår. Beslutet visar att Finansinspektionen sett att regelverket kan få olämpliga och destabiliserande konsekvenser i en turbulent internationell miljö.

– Det är förstås helt begripligt att situationen efter senaste årens finanskriser väcker frågor kring livbolagens stabilitet. Men Di:s källor underskattar vår solvens, säger Alectas vd Staffan Grefbäck.

Om premiesättningen
– Dagens Industri påstår idag att Alectas premier är på väg att chockhöjas. Det är fel. De premiehöjningar som kan bli aktuella till följd av det låga ränteläget motsvarar första året 1,3 procent av de totala premierna i förmånsbestämd pension för de betalande företagen. Det finns ett sådant styrelseförslag framtaget och det kommer att behandlas inom kort. Alectas låga förvaltningsavgifter påverkas inte alls av den finansiella ställningen, kommenterar Staffan Grefbäck.

Som ömsesidigt bolag ska Alecta ta betalt vad det kostar och därför behöver premierna löpande ses över och anpassas efter de förhållanden som råder. Kunderna som får höjda premier för nyanställda och löneökningar är i allt väsentligt desamma som betalar dagens premier, det vill säga Alectas 29 000 företagskunder med ITP2. Nyanslutningen av företag som betalar ITP2 har under lång tid varit begränsat och opåverkat av aktuella premienivåer. Alecta säljer inte heller ITP2, utan det krävs kollektivavtal för att teckna försäkringen.

– Alecta har inget att vinna på att rabattera premien. Vi hanterar premiesättning löpande på ett långsiktigt sätt, så också nu, avslutar Staffan Grefbäck.

Staffan Grefbäck, vd, Alecta, tel: 08-441 65 59, staffan.grefback@alecta.se
Johan Anderson, presschef, Alecta, tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom en god avkastning och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 500 miljarder kronor åt våra ägare som är 2 miljoner privatkunder och 33 000 kundföretag.