Alectas totalavkastning -2,1 procent

Alectas finansiella rapport helåret 2011

Ett år med dramatiska räntefall påverkade tjänstepensionsbolaget Alectas solvens och konsolidering påtagligt negativt. Totalavkastningen backade 2,1 procent. Tidigare års besparingsprogram har under året lett till fortsatt sjunkande kostnader.

– Under året har vi påverkats av dramatiska räntefall som starkt påverkar beräkningen av vår skuld till våra försäkrade. Vi kunde dock uppfylla ambitionen att värdesäkra utgående förmånsbestämda pensioner för 2012, tack vare att kollektivavtalsparterna ställde särskilda värdesäkringsmedel till vårt förfogande. Det besparingsprogram som Alecta genomförde 2010 har fått effekt under 2011 med kraftigt minskade förvaltningskostnader, säger Alectas vd Staffan Grefbäck.

Alecta totalt
Avkastningen för Alectas samlade portfölj uppgick till -2,1 procent under 2011. Solvensgraden har fallit kraftigt under 2011 men låg stabil under årets sista kvartal på 126 procent. Alectas totala placeringar var värda 487 miljarder kronor den 31 december 2011.

Alecta Optimal Pension
Avkastningen för Alectas premiebestämda sparprodukt, Alecta Optimal Pension, var -6,8 procent under 2011. Det är 0,3 procentenheter bättre än Morningstars jämförelseindex för blandfonder under samma period. Sedan produktens start hösten 2007 har Alecta Optimal Pension slagit sitt jämförelseindex med i genomsnitt 2,5 procentenheter per år. Marknadsvärdet för Alecta Optimal Pension var 14 miljarder kronor den 31 december 2011.

– Alecta Optimal Pension har backat under 2011 men lyckades ändå klara sitt jämförelseindex och har gått klart bättre än detta index sedan start. Det visar på moderna traditionella livprodukters konkurrenskraft, säger Staffan Grefbäck.

Nyckeltal 31 dec 2011 31 dec 2010
Avkastning Alecta totalt, 5-årsgenomsnitt, % 3,2 5,4
Avkastning Alecta totalt, 12 månader, % -2,1 9,6
Avkastning Alecta Optimal Pension, 12 månader, % -6,8 12,6
Förvaltningskostnadsprocent* 0,15 0,17
Varav pensionsprodukter exkl valcentraler* 0,10 0,11
Kapitalförvaltningskostnadsprocent* 0,03 0,03
Kollektiv konsolidering förmånsbestämd försäkring, % 113 146
Solvensgrad, % 126 167

* Nyckeltalet är baserat på rullande 12 månader

Staffan Grefbäck, vd Alecta, tel: 08-441 65 62
Johan Anderson, presschef, Alecta, tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom en god avkastning och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 490 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,9 miljoner privatkunder och 32 000 kundföretag.