Ancore Fastigheter förvärvar i Sundsvall och Kungsbacka

Ancore Fastigheter förvärvar handelsfastigheterna Ljusta 7:5 i Sundsvall och Skårby 3:31 i Kungsbacka från ICA Fastigheter Sverige. Största hyresgäst i fastigheterna är Maxi ICA Stormarknad.

Det underliggande fastighetsvärdet är cirka 450 miljoner kronor och omfattar cirka 22 000 kvm uthyrningsbar area.

– Handelsfastigheterna i Sundsvall och Kungsbacka är moderna, ligger i etablerade affärslägen och har långa hyresavtal med ICA. Det gör det här till en alldeles utmärkt investering för Alecta, säger Kent Jonsson som är ansvarig för indirekta fastighetsinvesteringar på Alecta.

– Detta förvärv är i enlighet med Ancores långsiktiga expansionsstrategi, att förvärva och äga fastigheter som innehåller ICA-butiker, säger Lena Boberg, vd ICA Fastigheter.

Catella Corporate Finance har varit finansiell rådgivare i transaktionen.

Fakta om Ancore Fastigheter
Ancore Fastigheter bildades som ett joint venture mellan ICA och Alecta i slutet av 2010. Bolaget ska förvärva och äga fastigheter i Sverige med långa hyresavtal där ICA är huvudsaklig hyresgäst. Under det tredje kvartalet förvärvades även handelsfastigheten Noret 2:75 i Mora från NorCap AB. Efter ovan gjorda förvärv har Ancore Fastigheter ett fastighetsvärde på cirka 3 miljarder SEK.

Kent Jonsson, ansvarig för indirekta fastighetsinvesteringar, Alecta.
Tel: 070 579 93 88, kent.jonsson@alecta.com

Johan Anderson, presschef, Alecta
Tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom en god avkastning och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 470 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,9 miljoner privatkunder och 32 000 kundföretag.

Taggar: