Bibehållna pensioner trots lägre konsumentpriser

Alectas styrelse har beslutat att hålla förmånsbestämda pensioner under utbetalning oförändrade 2010 trots att konsumentpriserna, som dessa pensioner följer, har sjunkit under det senaste året.

Storleken på förmånsbestämda pensioner (ITP2) bestäms av individens slutlön och antalet år som pensionen tjänats in. Den pensionsnivån är garanterad. När pensionsutbetalningen startar värdesäkras därefter normalt sett pensionerna kalenderårsvis genom att de räknas upp i takt med den allmänna prisutvecklingen mätt som förändringen av konsumentprisindex under tolv månader fram till september varje år. Beslut om årlig värdesäkring fattas av Alectas styrelse baserat på att det finns tillräckligt finansiellt utrymme. Under perioden september 2007 till september 2008 steg konsumentprisindex med 4,37 procent och utgående pensioner i Alecta räknades upp med den procentsatsen i januari 2009. Uppräkningen finansierades med de särskilda värdesäkringsmedel som utgör en del av Alectas konsolideringsfond. Från september 2008 till september 2009 föll däremot konsumentpriserna med 1,55 procent. Alectas styrelse har beslutat att trots detta behålla pensionsnivåerna oförändrade under 2010. Alectas vd, Staffan Grefbäck, gör följande kommentarer till beslutet: - Pensionerna hålls oförändrade trots att konsumentprisindex fallit, men styrelsen understryker att principen om följsamhet mot konsumentprisindex över tiden ligger fast. Det är ett undantagsbeslut som Alectas styrelse fattat denna gång. - Beslutet innebär att konsumentprisfallet under 2009 ska räknas av från kommande inflation vid nästa beslut om värdesäkring inför 2011. En framtida avräkning innebär att pensionerna långsiktigt värdesäkras i förhållande till inflationen, men att de temporärt under 2010 ligger något högre än vad som motiveras av konsumentprisindex. Kompensation för utebliven höjning När pensioner under utbetalning höjdes med 4,37 procent 2009 lämnades intjänade pensionsrätter, eller fribrevsvärden som de ibland benämns, oförändrade och de räknas nu istället upp med 2,75 procent. Det motsvarar de senaste två årens sammantagna prisutveckling. Beslutet avser värdet av intjänad pension för försäkrade där utbetalning ännu inte påbörjats avseende ålderspension (exklusive ITPK) och familjepension. För mer information, kontakta gärna Katarina Thorslund, Chefaktuarie, 08-441 62 98 Staffan Grefbäck, vd Alecta, 08-441 65 62