Dålig kunskap om sjukförsäkring

En undersökning från pensionsbolaget Alecta visar att bara en av fyra som arbetar hos en arbetsgivare med kollektivavtal vet om att de i sin anställning har en sjukförsäkring som kompletterar Försäkringskassans ersättning vid sjukskrivning och eventuell sjukersättning. Okunskapen omfattar majoriteten av Sveriges löntagare eftersom ca 90 procent jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal.

– Resultatet är mycket oroväckande eftersom bristen på kunskap kan leda till att man går miste om utbetalningar på flera tusenlappar i månaden om sjukanmälan inte görs. Okunskapen kan också innebära att vissa tecknar privata sjukförsäkringar till ingen nytta eftersom privata sjukförsäkringar ofta innehåller så kallade överförsäkringsbestämmelser, säger Eva Adolphson, pensionsekonom på Alecta.

Den kollektivavtalade ersättningen varierar något mellan olika sektorer på arbetsmarknaden och ökar med stigande lön. Dessutom betalas olika mycket pengar under olika delar av sjukperioden. Under vissa sjukperioder betalar arbetsgivaren ut ersättningen och under andra sjukperioder sker utbetalningen via försäkringsbolag.

Den allmänna sjukförsäkringen via Försäkringskassan ger inte någon sjukpenning/sjukersättning på eventuella lönedelar över intjänandetaket på 7,5 prisbasbelopp per år (motsvarar i år en månadslön på 27 500 kronor). Därför blir de kollektivavtalade sjukförsäkringsförmåner extra viktiga för de med lön över den här nivån. Ju högre lönen är desto högre blir ersättningen. Även anställda med lön under den här gränsen får ersättning från den kollektivavtalade ersättningen men med lägre kompensationsgrad.

I en unik översikt redovisar Alecta hur mycket pengar det handlar om under olika delar av sjukperioden och vem som betalar ut ersättningen. Översikten visar två exempelpersoner som tjänar 22 000 kronor respektive 34 000 kronor per månad.

Översikten hittar du här

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes i oktober 2011 via YouGov Sveriges Internetpanel bland män och kvinnor i åldern 18 - 64 år. Undersökningen har besvarats av 1010 personer som är anställda hos arbetsgivare med kollektivavtal.

Eva Adolphson, pensionsekonom, eva.adolphson@alecta.se tel:070-726 62 42
Johan Anderson, presschef, johan.anderson@alecta.se tel: 070-288 68 11

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom en god avkastning och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 470 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,9 miljoner privatkunder och 32 000 kundföretag.