Eric Österberg ny kommunikationschef på Alecta

Eric Österberg har utsetts till ny kommunikationschef på tjänstepensionsföretaget Alecta. Han efterträder därmed Cecilia Schön-Jansson som lämnade Alecta hösten 2007. Eric kommer närmast från PR-byrån Sund Kommunikation i Stockholm, där han sedan 2006 arbetat som seniorkonsult med inriktning på strategisk och finansiell kommunikation, krishantering och Public Affairs.

– Vi är glada över att ha rekryterat Eric Österberg som ny kommunikationschef. Eric har en lång och gedigen erfarenhet av att leda kommunikationsarbete inom såväl industri- som tjänsteföretag, säger Cecilia Lager, marknadsdirektör på Alecta.

– Hans bredd kommer att vara till stor nytta för oss i det fortsatta arbetet för att befästa bilden av Alecta som ett starkt och kompetent företag, säger Tomas Nicolin, VD för Alecta.

I sin nya position blir Eric Österberg ansvarig för all kommunikation på Alecta. Ansvaret omfattar marknadskommunikation, internkommunikation, medierelationer och varumärkesstrategier. Han kommer också att ingå bolagets företagsledning.
Eric har tidigare, bland annat, arbetat som informationsdirektör på TietoEnator, som informationschef på Scania och har också haft ledande informationsbefattningar på Ericsson. Under perioden 1990 - 1997 var han presschef på svenska ABB. Sin karriär inledde han som journalist i östgötapressen.

– Jag har trivts på Sund Kommunikation där det finns mycket stor kompetens, men det är svårt att tacka nej till ett erbjudande som detta. Jag ska arbeta operativt med breda uppgifter i ett företag som satsar på kommunikation. Det handlar dessutom om produkter och tjänster som angår ett mycket stort antal företag och privatpersoner, vilket gör det hela extra spännande, säger Eric Österberg.

Eric Österberg kommer att tillträda tjänsten under april 2008.

För mer information, kontakta gärna:
Cecilia Lager, marknadsdirektör, Alecta, telefon: 08-441 69 01
Eric Österberg, telefon: 070-590 05 99