Färre sjukfall femte året i rad

Antalet nya sjukfall minskar för det femte året i rad och är de lägsta på åtta år. Det visar tjänstepensionsföretaget Alectas Hälsobarometer för 2007.

Resultatet redovisas i Alectas Hälsobarometer för helåret 2007. Hälsobarometern visar att 11 756 nya sjukfall, som varar längre än 90 dagar, har anmälts under 2007. Det är en minskning med 7 procent jämfört med samma period förra året då 12 575 nya sjukfall anmäldes bland de privatanställda tjänstemännen. Siffrorna innebär att toppnoteringen av nya sjukfall infann sig under 2002.

– De nya sjukfallen har minskat stadigt sedan 2002 då de låg på 17 600 per år. Vi märker ett allt större intresse från våra kundföretag kring hälsofrågor generellt. De lägre sjuktalen innebär besparingar för hela samhället, inte bara för oss och våra kunder, säger Marie Gothin som är chef för Marknadsansvar på Alecta.

Mellan 1997 och 2002 ökade sjukfallen med omkring 20 procent per år i genomsnitt. Senast som antal nya sjukfall var färre än idag var 1999.

Den psykiska ohälsan som består av diagnoserna reaktion på stress, depression och utbrändhet består av 3 880 sjukfall, en tredjedel av de totala nya sjukfallen under 2007. Dessa diagnoser har minskat i ungefär samma takt som övriga diagnoser sedan 2002.

Läs hela hälsobarometern på www.alecta.se

För mer information, kontakta gärna:
Marie Gothin, chef Marknadsansvar, Alecta
Telefon: 08-441 73 73, 070-213 73 73