Fem budord om pensionsflytt

Regeringen har släppt flytträtten fri och nu kan många flytta sitt pensionskapital mellan olika pensionsbolag. Mot den bakgrunden presenterar Alectas pensionsekonom Eva Adolphson idag sina ”Fem budord” om pensionsflytt.

– Sedan en tid pågår flera olika reklamkampanjer om att man ska utnyttja sin flytträtt, att man ska flytta sitt pensionskapital till det ena eller det andra pensionsbolaget som säger att det ger högre avkastning eller lägre avgifter. Många försöker tjäna på att pensioner beskrivs på ett krångligt sätt, och det är lätt att göra misstag. Därför har jag sammanställt fem enkla budord, säger Eva Adolphson.

1. Kolla om du tjänar något på att flytta!
Var speciellt försiktig med att flytta traditionella pensionsförsäkringar just nu. Den finansiella oron har gjort att den som vill flytta en traditionell pensionsförsäkring kanske inte får med sig hela pensionskapitalet vid en flytt. Om sedan det nya pensionsbolaget har en sådan finansiell situation att de också måste göra en marknadsvärdesjustering och gör ett så kallat återtag har man som kund fått en ”dubbel” nerskrivning av sitt pensionskapital.

2. Kolla avgifterna!
Alla bolag säger att de har låga avgifter, men långt ifrån alla har det. Kolla på www.konsumenternasforsakringsbyra.se Passa även på att där kolla de flyttavgifter som tas ut!

3. Lägg inte alla ägg i samma korg!
När det gäller sakförsäkringar kan man tjäna på att samla alla i samma försäkringsbolag. Så fungerar inte pensionsbranschen. Samma pensionsbolag kan ha mycket olika avgifter i sina olika tjänstepensionsförsäkringar och i sina olika privata pensionsförsäkringar.

4. Kolla den långsiktiga avkastningen!
Tänk på att de flesta jämför under en tidsperiod som gynnar dem själva. Traditionella livbolag kan prata om sin garantiränta, sin återbäringsränta eller sin avkastning. Historisk avkastning för traditionella livbolag kan kollas hos Försäkringsförbundet på www.forsakringsforbundet.se och för fonder på Morningstar www.morningstar.se.

5. Kolla detaljerna!
En del pensionsförsäkringar kan innehålla utbetalningar till de närmaste vid dödsfall. Vissa pensionsförsäkringar innehåller också en premiebefrielseförsäkring vilket innebär att vid sjukfrånvaro som överstiger en viss tid betalar försäkringsbolaget pensionspremien i kundens ställe. Ett nytt bolag kan komma att kräva hälsoprövning för att bevilja det skydd man har i det gamla bolaget.

Eva Adolphson, pensionsekonom Alecta, +46 70 726 62 42