Fler män än kvinnor beredda att jobba efter 65 för att höja pensionen

Tjänstepensionsföretaget Alecta har frågat över 3 000 löntagare vad de kan tänka sig göra för att höja sin framtida pension. Det svarsalternativ som skiljer sig mest mellan könen är viljan att jobba efter 65 år. Att spara privat ser de flesta som det bästa alternativet men några ser en rik partner som ett sätt att höja den framtida pensionen. – Att välja en rik partner kan kanske vara ett bra sätt att höja sin framtida pension, men de flesta löntagare verkar välja andra strategier. Det tror jag är klokt av dem. Att byta jobb till ett med bättre löne-och pensionsvillkor eller att jobba efter 65 år är två av flera vägar som jag hellre rekommenderar, säger Eva Adolphson, pensionsekonom på Alecta. – 19 procent av kvinnorna mot 28 procent för männen kan tänka sig att jobba efter 65. Det är väldigt intressant att det skiljer sig så mycket mellan könen. Det förefaller också som att äldre är mer benägna att jobba efter 65. Vill man spekulera kanske det är så att männen i större utsträckning tror de kan bidra på arbetsmarknaden eller att man är mer orolig för att pensionen inte kommer att räcka till, men hur det i verkligheten förhåller sig vill jag inte uttala mig om, avslutar Eva Adolphson. Vilka av följande åtgärder skulle du kunna tänka dig att vidta för att öka din framtida pension? (Max tre alternativ, alla svarande) Spara privat i någon form - 63 % Byta jobb - 28 % Jobba efter jag fyllt 65 år - 24 % Förhandla med min arbetsgivare om högre tjänste-/avtalspension - 21 % Välja annan tjänstepensionsförvaltare - 16 % Välja en rik partner - 13 % Byta förmåner eller lön mot högre tjänstepension - 12 % Ta ett extrajobb - 12 % Förhandla med min arbetsgivare om att få en tjänste-/avtalspension - 9 % Jobba svart - 9 % Inget av dessa alternativ - 7 % Alectas Löntagarpanel Fältperiod 12 – 17 juni 2009. Undersökningen är genomförd via e-mail bland 3 072 personer som förvärvsarbetar. Riksrepresentativ vägning av materialet med avseende på kön och ålder bland förvärvsarbetare i Sverige enligt SCB För mer information, kontakta gärna Eva Adolphson, pensionsekonom Alecta, 070-726 62 42