Fler unga jobbar utan kollektivavtal

Ungdomskullarna som nu lämnar gymnasie- och högskola för att söka jobb kommer inte att ha kollektivavtal i samma utsträckning som äldre arbetskamrater. En färsk undersökning som tjänstepensionsföretaget Alecta gjort visar att endast 69 procent av 18 - 30-åringarna uppger att deras arbetsgivare har kollektivavtal. Motsvarande siffra för åldersgruppen 46 år och äldre är 90 procent och gapet mellan unga och gamla har ökat sedan motsvarande undersökning för två år sedan.

Bland 18 - 30-åringarna var det nästan 20 procent som dessutom sa sig inte veta om arbetsgivaren hade kollektivavtal eller inte. Bland de i åldersgruppen 46 år och äldre var det bara 4 procent som inte visste. – Jag tror att många ungdomar är väldigt angelägna att få ett jobb över huvudtaget i det kärva arbetsmarknadsläget. Man drar sig nog för att fråga arbetsgivaren om kollektivavtal. Kanske är man rädd för att verka krånglig. Men jag tycker inte att man ska vara rädd för att ställa den helt normala frågan om arbetsgivaren har kollektivavtal. Det är en fråga som varje arbetsgivare måste räkna med att få från en arbetssökande säger Eva Adolphson, Alectas pensionsekonom Den som får en anställning hos en arbetsgivare som tecknat kollektivavtal vet att hon får ett bra tjänstepensions- och försäkringspaket som arbetsgivaren betalar och som kompletterar Försäkringskassans ersättning vid sjukskrivning och arbetsskada. Arbetsgivaren betalar – från 25 år för privatanställda - in pengar till en tjänstepensionsförsäkring och tjänstepensionspremierna och övriga försäkringspremier betalas även när man är sjukskriven. – Om arbetsgivaren har kollektivavtal behöver man som ny på arbetsmarknaden inte förhandla om de mer komplexa förmånerna tjänstepension och sjukförsäkring eftersom man kan känna sig trygg med att man får det bästa skyddet. I stället för att känna sig otrygg kan man fokusera på att göra ett bra jobb och på att diskutera lön, och andra anställningsförmåner, avslutar Eva Adolphson. Alectas Löntagarpanel Fältperiod 12 – 17 juni 2009. Undersökningen är genomförd bland 3 072 personer som förvärvsarbetar och som inbjudan via e-mail. Riksrepresentativ vägning av materialet med avseende på kön, ålder bland förvärvsarbetare i Sverige enligt SCB För mer information kontakta gärna: Eva Adolphson, pensionsekonom Alecta, tfn nr: 070- 726 62 42 Lena Bivner, presschef, Alecta, tfn nr: 070-288 68 11