God avkastning trots börsoro

Tjänstepensionsföretaget Alectas placeringar höll emot andra halvårets börsfall väl och nådde en totalavkastning på 4,8 procent för 2007.

Totalavkastningen för Alectas samlade pensionsportfölj var 4,8 procent 2007, en halv procentenhet lägre än vid halvårsskiftet. Den senaste femårsperioden uppgick totalavkastningen till i genomsnitt 9,5 procent per år. Både femårsavkastningen och förra årets avkastning ligger över branschens genomsnitt.

ITP-valets mest populära produkt, Alecta Optimal Pension, startade den 31 augusti 2007. Dess portfölj innehåller en högre andel aktier än Alectas övriga förvaltning. Alecta Optimal Pension backade som en följd av börsutvecklingen under hösten med 2 procent under sina första fyra månader.

– Totalavkastningen visar att Alectas placeringar klarade både börsfall och oro på kreditmarknaden väl. Alecta Optimal Pension startade i en tid av oro på finansmarknaderna och har inte som övriga portföljen dragit nytta av det första halvårets positiva utveckling. Börsfallen under hösten som på Stockholmsbörsen uppgick till omkring 10 procent har vi dock kunnat hålla emot med god aktiv förvaltning, säger Alectas vd Tomas Nicolin.

Branschens lägsta kostnader
Alectas förvaltningskostnad för pensionsprodukter uppgick till 0,14 procent under 2007 och kostnaden för kapitalförvaltningen var 0,04 procent.
– Alecta har lägst kostnadsnivå i branschen och har dessutom under den senaste 5-årsperioden haft en högre avkastning än genomsnittet, säger Tomas Nicolin.

Alectas kollektiva konsolidering uppgick den 31 december 2007 till 152 procent och låg därmed inom konsolideringspolicyns normalintervall på 125 – 155 procent. Mot bakgrund av den goda finansiella ställningen beslutade Alectas styrelse i december att premierna för 2008 sänks med 40 procent. Justeringen av premierna för förmånsbestämd ITP följer av en strävan att inte debitera högre premier än vad som behövs för att möta de åtaganden Alecta tar på sig i försäkringsavtalen med kunderna.

Alecta Optimal Pension har alltid en konsolidering på cirka 100 procent då över- eller underskott fördelas till våra kunder månadsvis.

Tomas Nicolin, vd, Alecta, telefon: 08-441 60 50
Anders Blom, tf informationschef, Alecta, telefon: 08-441 67 24, 070 761 67 24