Halva Sverige vill förhandla om längre semester

Många tycks vilja ha mer semester. Det visar en färsk undersökning som tjänstepensionsföretaget Alecta låtit Demoskop genomföra. På frågan ”om du skulle byta jobb, vilka av följande förmåner skulle du vilja förhandla med din nye arbetsgivare om” toppar extra semester och arbetstider. Över hälften av svenskarna skulle förhandla om extra semester och sex av tio vill förhandla om arbetstiden.

Andelen som är sugna på längre semester har ökat med 10 procent sedan en undersökning bland jämförbara grupper för två år sedan. Och undersökningen är gjord i juni, så utfallet beror inte på någon semesterabstinens. – Egentligen är det konstigt att så många fortfarande prioriterar förmåner som mobiltelefoner och gymbidrag när det är förmåner som tjänstepension, arbetstid och semester som verkligen spelar roll, säger Alectas pensionsekonom Eva Adolphson. Det är framförallt höginkomsttagarna som är intresserade av att förhandla om extra semester. Sex av tio höginkomsttagare vill förhandla om extra semester mot fyra av tio låginkomsttagare. Stockholmaren är mer intresserade av att förhandla om extra semester än sina övriga landsmän, 59 procent av stockholmarna mot 46 procent i övriga Sverige. Det är också flest stockholmare som idag har fler än 25 dagars semester. Hälften av stockholmarna har mer än 25 dagars semester mot 40 procent för övriga landet. Kvinnor är i större utsträckning intresserade av att förhandla om sina arbetstider. Den siffran är för kvinnor 67 procent mot 60 procent av männen. Undersökningen visar också att nästan 60 procent av tjänstemännen har fler än 25 dagars semester mot 30 procent av arbetarna. Den vanligaste förmånen för svensken är idag gymbidrag och nästan sju av tio har idag ett sådant. Förmån/er skulle du vilja förhandla med din nye arbetsgivare om Arbetstider 63% Fler semesterdagar 54% Kompetens/utbildning 51% Tjänste/avtalspension 46% Bonus 45% Motions/Gymbidrag 41% Sjukförsäkring 38% Sjukvårdsförsäkring 36% Mobiltelefon 30% Tjänstebil 17% Dator hemma 15% Alectas Löntagarpanel Fältperiod 12 – 17 juni 2009. Undersökningen är genomförd bland 3 072 personer som förvärvsarbetar och som inbjudan via e-mail. Riksrepresentativ vägning av materialet med avseende på kön, ålder bland förvärvsarbetare i Sverige enligt SCB För mer information kontakta gärna: Eva Adolphson, pensionsekonom, Alecta, tfn nr: 070- 726 62 42 Lena Bivner, presschef, Alecta, tfn nr: 070-288 68 11