Hög avkastning för Alecta Optimal Pension

Alecta Optimal Pension gav en avkastning på 12,6 procent under 2010. Alecta Optimal Pension har därmed slagit index för jämförbara fondprodukter med 10 procentenheter under de senaste tre åren.

Alectas tjänstepensionsprodukt med premiegaranti, Alecta Optimal Pension, gav 2010 en avkastning på 12,6 procent.

– Det är ett resultat vi är mycket nöjda med och ett utmärkt betyg till det arbete som vår kapitalförvaltning gör, säger Alectas vd Staffan Grefbäck.

De tre senaste åren är avkastningen för Alecta Optimal Pension 15,4 procent. Det är drygt 10 procentenheter mer än Morningsstars index för fondprodukter med jämförbar placeringsrisk och tillgångsfördelning.

– Det är viktigt för våra kunder att vi levererar en konkurrenskraftig avkastning som ger en god pension. Alecta har som ickevalsalternativ i ITP1 ett stort ansvar att leverera en stark och trygg pensionssparprodukt. Det har vi lyckats bra med hittills, säger Staffan Grefbäck.

Alecta Optimal Pension är inte bara ickevalsalternativ utan valdes dessutom av var tredje person som gjorde ett aktivt val inom ITP1 under 2010. Det gör Alecta Optimal Pension till den mest valda produkten inom ITP1. Alecta Optimal Pension är valbar bland annat inom avtalsområdena Tjänstepension SAF-LO, PA-KFS 09, PA03 och FTP.

Staffan Grefbäck, vd, telefon: 08-441 65 59

Johan Anderson, presschef, telefon: 070-288 68 11

Alecta har förvaltat tjänstepensioner sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom att ha en bättre avkastning än branschen och dessutom låga kostnader. Vi förvaltar drygt 480 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,8 miljoner privatkunder och 30 000 kundföretag.