Mer semester kan bli pensionsfälla

​Fler semesterdagar är den mest populära löneförmånen bland förvärvsarbetande kvinnor och bland personer mellan 18 och 45 år, enligt Alectas nya löntagarpanel.

- Visst är det skönt och viktigt med semester. Men om arbetsgivaren inte har kollektivavtal finns risk för att många drar en långsiktig nitlott genom att välja extra semester istället för tjänstepension när de ska förhandla anställningsvillkor, säger Eva Adolphson, pensionsekonom på Alecta.

25 procent av kvinnorna och 27 procent av alla förvärvsarbetande mellan 18 och 30 år tycker att fler semesterdagar är den viktigaste förmånen. Motsvarande siffra bland 31-45-åringarna är 26 procent.

Frågan om löneförmåner är aktuell eftersom 27 procent – fler än var fjärde tillfrågad i löntagarpanelen – tror att de kommer att byta jobb under de kommande tolv månaderna och därmed hamnar i en förhandling om anställningsvillkor.

- Många tusentals kronor betalas varje år till tjänstpensionen för de anställda som jobbar hos arbetsgivare som tecknat kollektivavtal. Men för de som jobbar hos en arbetsgivare som inte tecknat kollektivavtal är tjänstepensionsinbetalningar ingen självklarhet. De som inte har tillräcklig tjänstepension kan få det svårt att klara sig när yrkeslivet avslutats. Därför är det allvarligt att kvinnor och unga i så stor utsträckning föredrar extra semester som anställningsförmån, säger Eva Adolphson.

Cirka 400 000 svenskar är anställda hos arbetsgivare som inte har kollektivavtal.

Alectas löntagarpanel genomfördes av Demoskop mellan den 23 juni och 28 juni 2010. 3 076 personer deltog i undersökningen. Riksrepresentativ vägning av materialet avseende kön och ålder bland förvärvsarbetande i Sverige enligt SCB.

De tillfrågade ombads tänka sig in i att de inte hade någon av nedanstående löneförmåner. Därefter skulle de markera vilken av anställningsförmånerna de skulle välja i första hand. Så här blev resultatet:

Anställningsförmån Alla Män Kvinnor
Tjänstepension/Avtalspension 24 % 23 % 24 %
Fler semesterdagar 22 % 19 % 25 %
Sjukvårdsförsäkring 15 % 15 % 15 %
Sjukförsäkring 14 % 12 % 16 %
Bonus (extralön när det går bra för arbetsgivaren) 12 % 14 % 9 %
Kompetensutveckling/utbildningsmöjligheter 6 % 7 % 5 %
Tjänstebil 4 % 6 % 1 %
Andra löneförmåner t ex hemservice, lunch m m 2 % 2 % 2 %
Motions-/gymbidrag 1 % 1 % 2 %
Mobiltelefon 1 % 1 % 1 %
Dator hemma 0 % 0 % 1 %

- Om man tittar på alla tillfrågade är tjänstepensionen visserligen den mest uppskattade anställningsförmånen men det är bara 24 procent – knappt var fjärde person – som tycker att det är den viktigaste löneförmånen. Här kan nog arbetsgivarna bidra till att göra tjänstepensionen mer värdesatt. Detta genom att till exempel berätta för alla medarbetare hur mycket man betalar in i tjänstepensionspremier varje månad, avslutar Eva Adolphson.

Stockholmare och norrlänningar väljer också olika när det gäller val av förmåner. Bara 21 procent av stockholmarna väljer tjänstepension som den viktigaste förmånen medan 28 procent av norrlänningarna gör det.

För mer information, kontakta gärna
Eva Adolphson, pensionsekonom, Alecta
Tfn: 070-726 62 42

Alecta har förvaltat tjänstepensioner sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom att ha en bättre avkastning än branschen och dessutom de lägsta kostnaderna. Vi förvaltar cirka 465 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,8 miljoner privatkunder och 30 000 kundföretag.