• Alecta/

Pensionslösa generationen: En halv miljon unga riskerar bli fattigpensionärer

Senare debut i yrkeslivet och friare anställningsformer gör att många 25 – 35-åringar riskerar att bli fattigpensionärer. De som ligger sämst till är personer med lång utbildning och fria yrken som konsulter, kulturarbetare och frilansjournalister. Det visar tjänstepensionsföretaget Alectas rapport ”Den pensionslösa generationen” som presenteras idag.

I de nya pensionssystemen sker en viss förutbestämd inbetalning till den framtida pensionen. Antalet år i yrkeslivet har stor betydelse för hur stor pensionen blir. Men medvetenheten om hur dagens pensionssystem fungerar är kraftigt begränsad, visar rapporten från tjänstepensionsföretaget Alecta. Många 25 – 35-åringar riskerar att bli delvis pensionslösa, eftersom de står utanför tjänstepensionssystemen. En orsak är att de inte förvärvsarbetar eller att de arbetar hos arbetsgivare som inte har tjänstepension. Unga kommer dessutom in allt senare på arbetsmarknaden. Samtidigt vill de flesta 25 – 35-åringar gå tidigare i pension.

– Även om ingen blir helt utan pension så ökar skillnaderna markant mellan de som får det väldigt knapert och de som får en bra pension. Ungdomar med en tjänstepension kommer att få det väsentligt mycket bättre än de som är utan, säger Eva Adolphson, pensionsekonom på Alecta och författare till rapporten.

Studera länge – få låg pension

Ett av syftena med 90-talets pensionsreform var att stärka kopplingen mellan in- och utbetalningar. Den allmänna pensionen bygger nu på livsinkomsten. I takt med att den kommer att ge sämre kompensationsgrad så blir det allt viktigare att ha en tjänstepension. Men för att få tjänstepension krävs att man jobbar hos en arbetsgivare med kollektivavtal eller har ett enskilt avtal med sin arbetsgivare om pensionsinbetalningar.

Sent inträde på arbetsmarknaden leder också till en lägre pension. Beräkningar gjorda av Alecta visar att en privatanställd tjänsteman som börjar jobba vid 30 istället för vid 25 år kan förlora 30 till 40 procent av sin tjänstepension, allt annat lika.

– Tyvärr är det så att många studerar eller gör andra saker allt för länge. Då förskjuts deras arbetsstart vilket får stora konsekvenser för pensionen. Bara ett par år extra utanför arbetsmarknaden leder till en stor skillnad i plånboken senare i livet, säger Eva Adolphson på Alecta.

Välj rätt bransch

Även val av yrke och bransch spelar en stor roll för pensionen. Inom många ”yngre” branscher finns inte kollektivavtal och då måste en eventuell tjänstepension regleras i anställningsavtalet, om det inte görs utgår ingen tjänstepension.

Exempel på branscher och yrken där många saknar tjänstepension är:
IT-branschen, reklambranschen, konsultbranschen, egenföretagare, hantverkare, frisörer, kulturarbetare, ideella sektorn, restaurangbranschen, journalister (speciellt frilansare), fotografer, jurister (på mindre byråer), finansiella rådgivare (utanför bankerna), gym/spa, alternativmedicinbranschen och hästnäringen.

– Personer som jobbar inom dessa branscher bör planera sin pension och engagera sig mer i sina förmåner. En hög lön innebär inte per automatik en bra pension. Vår undersökning visar dessutom att många inte ser pensionen som en attraktiv löneförmån, endast 16 procent skulle välja pension framför andra förmåner, säger Eva Adolphson.

Rapporten ”Den pensionslösa generationen” presenteras den 31 januari. Till grund för rapporten ligger en undersökning med 1 006 respondenter i åldrarna 25 till 35 år, utsprida över hela Sverige, genomförd av United Minds. Utöver undersökningen bygger rapporten på beräkningar från Alecta, statistik från SCB samt andra öppna källor. Rapporten är skriven av Alectas pensionsekonom Eva Adolphson samt av Jonas Hellman, medförfattare till böckerna ”Vad varje 40-talist bör veta” och ”Generationskriget”.

Hela rapporten samt pressbilder finns att ladda ner på www.alecta.se

För mer information, kontakta:
Eva Adolphson, pensionsekonom, Alecta, telefon: 08-441 62 42, 070-726 62 42
Johan Anderson, pressansvarig, Alecta, telefon: 08-441 68 11, 070-288 68 11